Sobota 29. února 2020svátek má Horymír 6 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Pes vidí svět jako zdroj zázraků

Psi jsou ve vztahu ke kvantové fyzice v lepší pozici než většina lidí, přistupují totiž ke světu s menšími předsudky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Psi jsou ve vztahu ke kvantové fyzice v lepší pozici než většina lidí, přistupují totiž ke světu s menšími předsudky. |

Jako většina lidí majících psy strávím spoustu času tím, že s tím svým mluvím. Většina konverzace je standardní: tohle nejez, nelez po nábytku, pojď, jdeme ven. Občas spolu ale mluvíme o kvantové fyzice.

Proč vykládám psovi o kvantové fyzice? Je to moje povolání - jsem profesor fyziky. V důsledku toho trávím přemýšlením o kvantové fyzice spoustu času.

Co je to kvantová fyzika? Je to součást "moderní fyziky", což znamená fyziky, která je založena na zákonech objevených zhruba po roce 1900. Moderní fyzika popisuje podivnější svět, na nějž narazíme, když zkoumáme objekty mnohem, mnohem menší, než jsou ty kolem nás.

Dělí se na dvě části; každá z nich představuje radikální odklon od světa klasické fyziky. První část, relativita, pojednává o pohybu objektů, které mají neobyčejně velkou rychlost nebo se nacházejí v poli silných gravitačních sil. Albert Einstein objevil teorii relativity v roce 1905 a je to fascinující obor.

Kdo je CHAD ORZEL?

Fyzik Chad Orzel

Autor působí jako profesor na katedře fyziky a astronomie na Union College ve Schenectady. Text je ukázkou z knihy Jak naučit svého psa fyziku, kterou vydalo nakladatelství Argo. Titulek a mezititulky doplnila redakce LN.

Druhá část moderní fyziky se zabývá tím, o čem jsem povídal svému psovi. Kvantová fyzika nebo kvantová mechanika jsou názvy oboru, který se zabývá světlem a objekty, jež jsou neobyčejně malé - molekuly, jednotlivé atomy, subatomické částice. A co má společného se psy?

Psi jsou ve vztahu ke kvantové fyzice v lepší pozici než většina lidí. Přistupují ke světu s menšími předsudky než lidé a vždycky očekávají něco neočekávaného. Pes může celý rok chodit každý den tou samou ulicí a každý den mu to přinese nové zážitky. Každý kámen, každý keř, každý strom očichá, jako kdyby k nim nečichal nikdy předtím.

Kdyby se zčista jasna vprostřed kuchyně ze vzduchu zhmotnila kost, člověk by měl pocit, že má halucinaci, kdežto pes by po ní prostě skočil. Většina psů by prostě brala spontánní vznik kosti se zadostiučiněním - psi z nějakého nejasného důvodu nepřetržitě očekávají, že dostanou něco dobrého k snědku.

Chce se to na svět dívat jako pes

Kvantová mechanika lidem připadá matoucí a znepokojivá, protože neodpovídá naší intuitivní představě o tom, jak to ve světě chodí. Psi jsou mnohem přístupnější publikum. Svět kolem nás připadá psovi zvláštní a báječný a předpovědi kvantové teorie nejsou o nic divnější nebo úžasnější než třeba fungování kliky u dveří. Ta se sice nepochybně pohybuje dle zákonů klasické fyziky, ale - bohužel - její použití vyžaduje možnost dát palec proti ostatním prstům. (Anglosaské kliky mají podobu knoflíku, kterým je třeba pootočit -pozn. překl.)

Probírání kvantové mechaniky s mým psem je pro mě užitečné, protože mi to pomáhá zjistit, jak vykládat kvantovou mechaniku lidem. Učit se kvantovou mechaniku částečně znamená učit se myslet jako pes. Když se člověk dokáže na kvantovou mechaniku dívat tak, jako se dívá na svět pes - jako na nevyčerpatelný zdroj překvapení a zázraků -, připadá mu pak kvantová mechanika mnohem pochopitelnější.

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog