28. února 2012 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Vědci objevili nový druh chřipky, netopýří

Do plzeňských bytů na konci léta vlétavají netopýři | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Do plzeňských bytů na konci léta vlétavají netopýři | foto: ČTK

ATLANTA Vědci objevili důkazy o existenci "netopýří" chřipky, oznámil v odborném článku americký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences. Její schopnost přenosu na člověka není jasná, stejně jako není zřejmé, zda a jak snadno se virus takové chřipky může šířit.

O nálezu chřipkového viru netopýrů podle odborníků informovali už před pěti lety ruští vědci, ale žádné důkazy o svém objevu nepředložili. Experti z Amerického střediska pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC), kteří se na nynějším výzkumu podíleli, v Guatemale zkoumali v letech 2009 a 2010 na 300 netopýrů, v jejichž zažívacím traktu nový chřipkový virus objevili.

Zvířata se živila ovocem a hmyzem, ale na lidi neútočila. Přesto vědci nevylučují možnost zprostředkovaného přenosu na člověka. Smísí-li se "netopýří" chřipka s běžnější formou, může podle CDC dojít k promíchání genů a vzniku nebezpečnější mutace.

Vědci se domnívají, že netopýři se chřipkou nakazili už před staletími a v jejich organismu virus zmutoval. Zatím se nicméně nepodařilo uměle kultivovat růst nového viru v prostředí lidského buněčného materiálu.

Lidovky.cz, ČTK