Pondělí 10. srpna 2020svátek má Vavřinec 30 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Pod myší gilotinou: useknutá hlava žije jen pár sekund

Myš se sýrem a jablkem | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Myš se sýrem a jablkem | foto: Shutterstock

Tým odborníků zjišťoval, jaká smrt je pro laboratorní zvířata nejhumánnější.

Které způsoby zabíjení zvířat jsou opravdu humánní a při kterých trpí? "Zvířecí gilotina" vypadá jako mučící nástroj, ale mozek v hlavě oddělené od těla ztrácí vědomí během několika sekund a zhruba po minutě jsou nervové buňky mozku definitivně mrtvé. Na první pohled podstatně humánnější zabíjení zvířat oxidem uhličitým má za následek děsivou smrt.

Vlna smrti
Gilotinu nechali sestrojit "otcové" francouzské revoluce původně k popravám svých odpůrců. V zemi galského kohouta se používala až do roku 1981. Do dnešních dní přežila zmenšená verze gilotiny ve vědeckých laboratořích. Biologové ji někdy používají k usmrcení zvířat nebo ptáků.

Pokusné zvíře

Jakkoli se vědci snaží omezit počty zvířat použitých k experimentům i jejich utrpení, čas od času se nevyhnou tomu, že musí pokusného tvora zabít. Často se pro tento účel používají různé plyny nebo předávkování anestetiky. V některých experimentech ale může plyn či lék ovlivnit výsledky vyšetření tkání zvířete. A pak přichází ke slovu "myší gilotina", která bleskově oddělí hlavu od trupu.

O tom, nakolik je takové usmrcení zvířete humánní, se vedou i mezi vědci dlouhé diskuse. Nizozemští biologové pod vedením Clementiny van Rijnové z univerzity v Nijmegenu se proto rozhodli ověřit, co zvířata po oddělení hlavy od trupu čili dekapitaci vnímají.

Vědci sledovali aktivitu mozku laboratorních potkanů před dekapitací, v jejím průběhu i po ní. Pro laboratorní "popravu" použili potkany při plném vědomí i potkany "uspané" anestetiky. Před "popravou" byla aktivita mozku uspaných zvířat výrazně nižší. Během pouhých čtyř sekund po odseknutí hlavy došlo k prudkému poklesu aktivity mozku.

Myš.

Tato snížená aktivita se překvapivě nelišila u uspaných a bdících potkanů. Vědci proto nevylučují, že uspaného potkana poprava na kratičkou chvilku "probudí". V mozku bdícího potkana dojde zhruba po padesáti sekundách k "poslední křeči" nervových buněk. Neurony se vzepnou ke kratičkému, ale znatelnému nárůstu aktivity.

Poslední křeč...
U potkanů, kteří byli před popravou uspáni, se tato "poslední křeč" dostaví s půlminutovým zpožděním. Clementine van Rijnová a její kolegové považují právě tento poslední záchvěv aktivity mozku za definitivní hranici mezi životem a smrtí. Jde o projev masového odumírání nervových buněk.

Autoři studie zveřejněné ve vědeckém časopise PLoS ONE jsou přesvědčeni, že zvíře po oddělení hlavy od těla ztratí vědomí během několika málo sekund. Jde tedy o rychlou smrt, při které zvíře netrpí. Definitivní smrt mozku nastává zhruba po minutě. Pokud je zvíře před usmrcením uspáno, vzdoruje jeho mozek smrti asi o půl minuty déle.

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy