Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

Poznejte 'Zélandii'. Pravděpodobně se jedná o osmý a poslední kontinent na Zemi

WELLINGTON - Nový Zéland by mohl být menším sousedem australského kontinentu. Vědci ho v nové studii The Geological Society America nazvali ‚Zélandií‘ a jednalo by se o osmý a nejmladší kontinent planety Země.

Nový Zéland (ilustrační snímek) foto: Karel Topič

Austrálie a Nový Zéland „sedí“ na odlišných kontinentech. Souostroví Nový Zéland je vrškem 1,8 milionu čtverečních mil velké zemské masy pojmenované jako ‚Zélandie‘, vzešlo z nové studie. Tento nový kontinent rovněž zahrnuje Novou Kaledonii, spolu s několika dalšími územními a ostrovními jednotkami v Pacifiku, napsal web televize CNN.

Právě Nový Zéland a Nová Kaledonie jsou izolované ostrovy v jihozápadním Pacifiku. Nikdy ale nebyly považovány za součást australského kontinentu, byť se v zeměpisných učebnicích vyskytoval název ‚Australasie‘, často užívaný název pro soubor těchto ostrovů.

17.února 2017 v 02:08, příspěvek archivován: 22.února 2017 v 16:43

New Zealand may be Australia's smaller neighbor, but it sits on a massive new continent scientists call "Zealandia" https://t.co/RDKdgPVeCW https://t.co/TWLpQn7QUA

Idea mladšího bratra Austrálie – ‚Zélandie‘ – jakožto osmého kontinentu světa se ve vědeckých okruzích skloňovala již nějakou dobu. Termín Zélandie poprvé použil fyzik Bruce Luyendyk v roce 1995.

Vyhrazené studium na toto téma za posledních deset let dokázalo, že se nejedná o skupinu kontinentálních ostrovů, nýbrž o povrch s dostatečně velkou a oddělenou kontinentální kůrou. To by teoreticky stačilo, aby toto území bylo oficiálně prohlášeno za kontinent.

Nazývat toto místo kontinentem by „znamenalo mnohem víc než jen přidané jméno na seznamu,“ řekl pro deník The Washington Post vědec Nick Mortimer. „Pomohlo by nám to pochopit zem pod našima nohama – a rovněž částem, které zemí nejsou – a dopomoct k výzkumu kontinentu jiného než je těch zbylých sedm,“ dodal.