Úterý 19. března 2024, svátek má Josef

Pravěký netopýr byl třikrát větší, létal i běhal po čtyřech

WELLINGTON - Zkamenělé pozůstatky hrabavého netopýra, který planetu obýval před miliony let, objevili vědci na Novém Zélandě. Byl třikrát větší než ten současný, létal i běhal po čtyřech. Vedle rostlinné stravy se živil i drobnými obratlovci.

Netopýr - ilustrační foto foto: Reprofoto

O nálezu informovala agentura AFP s odvoláním na studii v časopise Scientif Reports. Zuby a kosti zvířete, které žilo před 16 až 19 miliony let, byly nalezeny u bývalého důlního města Saint Bathans ve středu Jižní ostrova Nového Zélandu. Vědci na místě nálezu pracují už 16 let.

Pravěký netopýr byl třikrát větší než ten současný a vážil 40 gramů, odhadují odborníci ve studii. Létal, ale běhal i po čtyřech a na zemi si hledal potravu prohrabáváním vegetace.

Území Austrálie, Nového Zélandu, Jižní Ameriky a Antarktidy byla před 500 miliony let propojena v superkontinentu Gondwaně. Po jeho rozpadu a klimatickém ochlazení se vývoj hrabavých netopýrů a jejich jihoamerických příbuzných oddělil, tvrdí vědci.

„Specializované zuby a velký rozměr (nalezeného tvora) prozrazují, že... vedle rostlinné stravy se živil i drobnými obratlovci podobně jako jeho někteří jihoameričtí bratranci,“ uvedla autorka studie Sue Handová.

Patřil do „rodiny netopýrů, kteří kdysi žili v jižních částech Austrálie, Nového Zélandu, Jižní Ameriky a možná i Antarktidy“, dodala Handová.

Pravěký netopýr dostal jméno Vulcanops jennyworthyae podle Jenny Worthyové, která jej nalezla, a podle římského boha ohně Vulkána, jenž ve jméně odkazuje na tektonický charakter Nového Zélandu.

„Tenhle zvláštní netopýr patří mezi ty nejpodivnější zkameněliny, na které jsme tu narazili,“ komentoval nález člen výzkumného týmu, Novozélanďan Alan Tennyson. Mezi jeho kolegy jsou vědci z Austrálie, Británie a Spojených států.