24. ledna 2019 6:17 Lidovky.cz > Relax > Věda

První naklonovaný primát přišel na svět loni. Číňanům se to podařilo s makaky

Makak rhesus, hrdina dvou dlouhodobých amerických studií. Obě jej vystavily... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Makak rhesus, hrdina dvou dlouhodobých amerických studií. Obě jej vystavily... | foto: Shutterstock

PEKING/PRAHA Před rokem, 24. ledna 2018, oznámili čínští vědci ze Šanghaje, že naklonovali opice makaky stejnou metodou jako v roce 1996 naklonovali Britové ovečku Dolly. Jednalo se o první naklonované primáty. Objev podle nich poslouží pouze lékařským účelům.

Vědci tím otevřeli cestu k případnému budoucímu klonování lidí. Koncem loňského listopadu pak svět šokoval čínský vědec Che Ťien-kchuej, který tvrdil, že geneticky upravil několik lidských embryí a že se z nich před narodila dvojčata, holčičky LuLu a Nana. Pokud by se toto tvrzení potvrdilo, šlo by o první geneticky upravené děti.

Dolly přišla na svět 5. července 1996 ve skotském Roslinově ústavu. Byla prvním živočichem naklonovaným z dospělé buňky savce. Později vědci naklonovali i krávy, prasata či psy.

Dva totožní dlouhoocasí makakové Čung Čung a Chua Chua se narodili koncem roku 2017. „Lidé jsou primáti. Technická bariéra pro klonování druhů primátů, včetně lidí, je prolomena,“ řekl Mu-ming Pcho-o, jenž dohlížel na výzkum Institutu neurověd Čínské akademie věd ve východočínské Šanghaji. „Prolomili jsme tuto bariéru, abychom vyrobili zvířecí modely, které jsou užitečné pro medicínu a lidské zdraví. Není záměrem použít tuto metodu na člověka,“ dodal. Geneticky totožná zvířata mohou posloužit k testování nových léků na řadu nemocí.

Hyundai Tucson 2,0 CRDi...