16. prosince 2013 6:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Převratný objev. Vědci nalezli v DNA druhý kód života

DNA | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy DNA | foto: Shutterstock

Lidská DNA ukrývala dosud utajovaný kód, který obsahuje instrukce pro kontrolu genů. Přišel na to výzkumný tým z Washingtonské univerzity. Objev tak může přinést nové možnost při diagnostice chorob a léčení nemocí.

Informaci vědeckého časopisu Science přinesl server national-geographic.cz. Genetický kód byl objeven před 44 lety. Výzkumníci se celou dobu domnívali, že obsahuje pouze informaci o tom, jak se tvoří proteiny. Tým z Washingtonské univerzity, který vede John Stamatoyannopoulos však přišel s převratným objevem.

Tvrdí totiž, že genom tvoří zápis genetického kódu ve dvou oddělených jazycích. Druhý jazyk obsahuje instrukce pro kontrolu genů. "Zatím jsme byli jen zpola v obraze o tom, co je v genomu skryto," uvedl Stamatoyannopoulos podle serveru national-geographic.cz.

Z objevu plyne, že nemoci mohou mít původ v narušení produkce nějakého proteinu nebo v kontrole genů či v kombinaci obojího. Proto se může stát, že léčení stejného onemocnění může mít u každého jiný průběh. Někomu pomůže, u jiného selže.