Čtvrtek 2. dubna 2020svátek má Erika 11 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Příliš zamračená hvězda

Vesmírné drama | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vesmírné drama | foto: AFP

PRAHA Astronomové poprvé vytvořili na základě pozorování model mraků na hvězdě. Na rozdíl od těch pozemských je netvoří vodní páry, ale kovy. Oleg Kočukov, který působí na univerzitě ve švédské Uppsale, podle všeho našel svou šťastnou hvězdu a nemůže z ní spustit oči.

Spolu s kolegy podrobně zkoumal záznamy ze sedmiletého průběžného sledování hvězdy alfa Andromedae. Ta leží asi 95 světelných let od Země, jak název napovídá, v souhvězdí Andromedy. Jde o nejjasnější hvězdu tohoto souhvězdí. Má hmotnost přibližně 30 Sluncí a povrchovou teplotu přibližně 13 tisíc Kelvinů (v těchto řádech vlastně totéž jako ve stupních Celsia). Díky své jasnosti je dobře známa i astrologům pod názvem Alpheratz či Sirrah. Ale skupinu astronomů, jejímž členem byl i Kočukov, zaujala z jiného důvodu.

Alfa Andromedae nemá měřitelné magnetické pole. Právě síla magnetického pole je u většiny hvězd hnacím motorem změn v jejich aktivitě. Příkladem mohou být známé tmavé skvrny na našem Slunci. Ty vznikají v místech silných magnetických poruch, které brání záření normálně pronikat hmotou hvězdy. Na povrchu Slunce tak vznikají chladnější místa, která lze pozorovat jako skvrny.

Magnetické pole se u hvězd ale projevuje i jinak. Například u hmotných hvězd, ve kterých nedochází k míšení plynů v atmosféře, přispívá k vytvoření chemicky jednolitých pásů v atmosféře.

Atomy o stejné hmotnosti (tedy zhruba řečeno atomy stejného prvku) se shromáždí ve stejném místě atmosféry, kde je v rovnováze udržuje tlak záření z nitra hvězdy (síla působící ven z hvězdy) a gravitace (která naopak směřuje směrem do hvězdy). „Světlo“ proudící z nitra hvězdy má takovou sílu, že se přetlačuje s gravitací, která na hvězdách není malá.

Příliv, nebo prostě nevyzpytatelné počasí?
Do rovnováhy se také vkládá magnetické pole hvězdy. To jednotlivé prvky dále odděluje a ukládá do různých geografických oblastí podle toho, jaký má samo tvar. Když hvězda magnetické pole nemá, dalo by se očekávat, že budou jednotlivé prvky po povrchu rozloženy rovnoměrně. Ale nejsou, jak dokládá právě „zlopověstná Sirrah“ čili Alfa Andromedae.

Pozorování, která v roce 2002 zveřejnil jeden ze současných Kočukovových spolupracovníků Američan Saul Adelman z vojenské univerzity The Citadel v Charlestonu v USA ukazovala, že i hvězdy bez magnetického pole mají chemicky „strakatý“ povrch. Konkrétně Alfa Andromedae vykazovala rtuťovité flíčky. Rozdíly v koncentraci rtuti na povrchu hvězdy byly v řádu desetitisíců. Tým proto sledoval hvězdu průběžně ještě několik let a vytvořil model rozložení tohoto prvku. Výsledek naznačuje, že rtuť se pohybuje v tropické oblasti (nad rovníkem hvězdy), jak ukazují výsledky zveřejněné online v časopise Nature Physics.

Ale jejich rozložení se mění, a Kočukov s kolegy se na základě svých pozorování domnívají, že jim vládnou stejně nepřehledné síly jako mračnům na Zemi nebo na „plynných obrech“ sluneční soustavy. Je ovšem také možné, že Alfa Andromedae netrpí tak nepředvídatelnými změnami počasí jako Země. Je totiž součástí dvojhvězdy, a i když je její partner podstatně menší, mohl by mít na rtuťovitá mračna stejný vliv, jaký má Měsíc na pozemské oceány, řekl Kočukov v rozhovoru pro časopis NewScientist. V tom případě by na hvězdě mračna pravděpodobně přicházela dosti přesně jako odliv nebo příliv.

Ale možná jsou i jiná vysvětlení, připouští celý vědecký tým. Přístroje, které umožňují zkoumat podrobnosti na povrchu hvězd, existují jen krátkou dobu. Kočukov s kolegy tedy patrně jako první získal důkaz o skutečně „nemagnetickém“ počasí na velkých hvězdách. Jeho povaha je stále stejně záhadná jako projevy počasí na Zemi.

Utíkají z bytů a stěhují se na chaty. Bydlet tam lidé oficiálně nemohou

Pro rekreaci, či bydlení? Některé z chat v zahrádkářských a rekreačních... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kdysi výhradně rekreační objekty slouží v hlavním městě v nemálo případech k trvalému bydlení. Pražany do chat vyhánějí...

Imunitou proti koronaviru. Hýčkejte si horečku a jezte více cibule, radí lékař

Lékař Luboš Pantůček- | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Můžeme se rozhodnout, zda situaci kolem nákazy smrtícím koronavirem budeme vnímat jako tragédii, či jako příležitost...

TEST: Jaká je kosmetika od Nivea Baby?

Dvacet maminek mělo možnost vyzkoušet šetrnou kosmetiku od Nivea Baby, která je určena těm nejmenším do 3 let. Jak dětem vyhovoval micelární gel a krém proti opruzeninám? A sáhly by maminky po této kosmetice znovu?