Středa 8. dubna 2020svátek má Ema 19 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Priony chrání tělo před priony

Nový objev by mohl ochránit krávy před smrtelnou nemocí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nový objev by mohl ochránit krávy před smrtelnou nemocí. | foto: Reprofoto

Proti „nemoci šílených krav“ mohou buňky ochránit příbuzní nemoci.

Vyhánění čerta ďáblem. Tak lze shrnout princip ochrany před nevyléčitelnými prionovými chorobami odhalený americko-japonským týmem vedeným Laurou Manuelidisovou.

Odborníci hodnotí objev jako obrovský příslib pro boj s nemocemi, k nimž kromě jiných patří i neblaze proslulá „nemoc šílených krav“ a její lidská obdoba Creutzfeldt-Jakobova choroba. Slibné výsledky experimentů vědců z Yale University a z univerzity v Nagasaki otiskl časopis Science.

Tým Laury Manuelidisové sledoval účinky různých prionových chorob na buňky myšího mozku. Některým nemocem buňky úspěšně vzdorovaly, jiným rychle podléhaly.

Nejzajímavější výsledky ale přinesly pokusy, při nichž byly myší buňky nejprve vystaveny účinku „slabých“ chorob a následně byly vystaveny „silnému“ prionovému onemocnění.

Slabá infekce buňky chránila před silnou. Například buňky nakažené slabou verzí Creutzfeldt-Jakobovy choroby byly chráněny před nákazou ovčí prionovou chorobou zvanou skrapie i před „nemocí šílených krav“. A naopak, jedna ze slabých verzí ovčí skrapie chránila nervové buňky před náporem silné formy Creutzfeldt-Jakobovy choroby. Na obraně proti chorobě se nepodílí imunitní systém.

Výsledky experimentu vzrušily Velkou Británii, kterou od roku 1995 děsí nová varianta CreutzfeldtJakobovy choroby. Zatím na ni umřelo 151 lidí, ale odhady počtu nakažených se různí.

Podle některých zahubí nová varianta Creutzfledt-Jakobovy choroby ještě nejvýše pár stovek Britů, podle jiných to mohou tisíce. Každopádně se zatím nenaplňují původní obavy ze statisíců či dokonce milionů nemocných.

Britští lékaři se domnívají, že prozatímní velmi nízký počet obětí nové varianty Creutzfeldt-Jakobovy choroby může souviset s masovým výskytem ovčí skrapie na Britských ostrovech. První zmínky o této prionové nemoci pocházejí z roku 1732, ale britské ovce jí zřejmě trpí mnohem déle. A Britové maso nakažených ovcí po staletí konzumují bez následků na zdraví.

„Možná jsme už všichni nakaženi ovčí skrapií a ta nás chrání před novou variantou Creutzfledt-Jakobovy choroby. Proto se zatím nevyskytlo více případů tohoto onemocnění,“ řekl pro BBC mikrobiolog Stephen Dealler z Královské lancasterské veterinární nemocnice. Podle Deallera je objev týmu Laury Manuelidisové prvním krokem k ochraně lidí před prionovými onemocněními. Mnozí odborníci ale varují před přehnaným optimismem. „Je velice odvážné vyvozovat z pokusů na buňkách jakékoli závěry pro nákazovou situaci u lidí,“ prohlásil například přední odborník na prionové choroby Hugh Pennington z univerzity v Aberdeenu