Neděle 20. září 2020svátek má Oleg 22 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Ptáci žijící v okolí Černobylu prý mají menší mozky

Jaderná elektrárna Černobyl | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaderná elektrárna Černobyl | foto: Lidové noviny

LONDÝN Ptáci žijící v okolí ukrajinského Černobylu mají v důsledku radiace, jíž byly vytaveny minulé generace, o pět procent menší mozek než jejich druhové v jiných krajích. Vyplývá to ze studie zveřejněné časopisem PLoS One.

Odborníci výsledek založili na srovnání 550 jedinců náležejících ke 48 druhům. Výzkumu vedeného americkým profesorem Timothy Mousseauem se zúčastnili znalci z Norska a Francie.

Profesor Anders Moller z univerzity v Paříži loni zveřejnil zatím největší výzkum o stavu divokých zvířat v Černobylu a došel v něm k závěru, že v okolí místa havárie ubývá druhů savců i hmyzu.

Studie se zaměřila na ptáky

Odchytávali je v osmi zalesněných oblastech u Černobylu, v nichž byl už předtím zjištěn úbytek větších zvířat i bezobratlých druhů.

Při porovnání tělesných parametrů s ptáky z jiných krajů se ukázalo, že černobylští opeřenci mají mozek o pět procent menší. Je známo, že je-li to nezbytné k přežití, některé orgány se u ptáků vystavených stresu zmenšují.

Například u migrujících druhů se zmenšily ty z orgánů, které odebírají při letu mnoho energie. Mozek je ale i v takových situacích ušetřen. Jeho zmenšení v případě černobylských ptáků je připisováno vystavení radiaci u předků nynějších jedinců.

Čtěte také

Přesný mechanismus jevu není jasný. Ví se, že vysoká radiace u zvířat vyvolá oxidační stres a že organismus jej vyvažuje využitím tělesných antioxidantů. Pak ale zvířata čelí další radiaci už silně oslabená, a to právě může přispět ke zmenšování mozku. Anebo může radiace vyvolat chybu při vývoji mozku, jenomže pak by bylo na ptačích tělech asi redukovaných orgánů víc než jen mozek.

Jednodušším vysvětlením je, že se ptáci vyvíjejí hůř prostě proto, že kolem Černobylu nemají k dispozici rozmanitý hmyz. Ve vědeckém světě se však zatím neví o žádném jiném druhu, u nějž by se zmenšil mozek z nedostatku potravy.

Čtvrtý reaktor černobylské jaderné elektrárny vybuchl 26. dubna 1986. Byla to největší havárie v dějinách jaderné energetiky a stopy radioaktivního zamoření jsou patrny v téměř všech zemích severní polokoule.

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy