Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Rakovinu lze poznat z vlasů

SYDNEY - Vlasy ustřižené ženám s rakovinou prsu je možné rozeznat od vzorků obdržených od žen, které touto chorobou netrpí. Zjistili to australští vědci, kteří zkoumali chování vlasů vystavených rentgenovému záření.

Ilustrační foto. foto: Jak budu vypadat za dvacet let?Reprofoto

Gary L. Corino a Peter W. French ze společnosti Fermiscan sídlící v Sydney porovnávali vzorky získané od dvaceti zdravých žen a třinácti pacientek s diagnostikovanou rakovinou prsu. Vědci se snažili odstřihovat vlasy co nejblíže u kůže, aby jejich vzorky obsahovaly co nejčerstvější svědectví o tom, co se děje uvnitř organismu.

Když se vlasy vystaví rentgenovému záření, stavební bílkovina zvaná alfa keratin způsobí, že se paprsky charakteristickým způsobem odchylují, uvedli vědci v specializovaném časopise International Journal of Cancer. Vlasy pacientek s rakovinou se „pod rentgenem“ chovaly stejně jako vlasy zdravých žen, ovšem k již známé odchylce způsobené alfa keratinem přibyl slabý prstenec. Ukázalo se, že tento znak je jako identifikátor rakoviny poměrně spolehlivý. V celé testované skupině chyběl pouze u jedné nemocné. Ve třech případech pak došlo k falešnému poplachu, uvedla agentura Reuters.

Vědci ve výzkumu pokračovali se vzorky od pacientek, jejichž vlasy vypadly následkem chemoterapie. Rentgenová analýza z tří míst vypadlých vlasů přinesla přesvědčivé výsledky: prstenec indikující možnou přítomnost nádoru v organismu byl jasně znatelný v části nejvzdálenější od kořínků a podstatně slabší uprostřed vlasu. U kořínků vlasu pak úplně chyběl. „Postupující slábnutí prstence zřejmě odpovídá ústupu nádoru způsobenému léčbou,“ domnívají se Corino a French.

Témata: rakovina, Sydney, Reuters