Středa 8. dubna 2020svátek má Ema 3 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Rodí se lidé s geny bakterií?

Vajíčko. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vajíčko. | foto: Reprofoto

PRAHA Španělští vědci došli k závěru, že "děti ze zkumavky" za určitých okolností nemusí dědit geny jen po rodičích. Do jejich DNA se mohou zatoulat i geny z bakterií.

Biologové z madridského Instituto Nacional de Investigación y Tecnología Agraria y Alimentaria smísili myší spermie se střevními bakteriemi Escherichia coli, do jejichž DNA předtím genoví inženýři vnesli gen mořské medúzy pro tvorbu zeleně fluoreskující bílkoviny. Spermie pak po jedné vstřikovali jemnou kapilárou přímo do myších vajíček.

Pokud použili spermie čerstvě odebrané myšákovi a následně "propláchnuté" speciálním roztokem, našli gen pro "svítivou" bílkovinu ve 12 % oplozených vajíček. Zárodky vyvíjející se v těle myší samice však už gen medúzy nenesly.

Jinak dopadly pokusy, při nichž byly spermie nejprve zmraženy pro dlouhodobé uskladnění a do vajíčka vpíchnuty bez předchozího opláchnutí. V tomto případě si gen pro zářící bílkovinu "vypůjčila" od bakterií asi pětina všech oplozených vajíček a desetina zárodků vyvíjejících se v těle matky.

Životadárný zákrok s drobným rizikem

Děti ze zkumavky mohou ve své genetické
výbavě teoreticky nosit i geny z bakterií.
Prokázal to tým španělských genetiků. Riziko
"infekce embrya" je však velmi nízké a týká
jen jedné metody oplodnění, tzv.
intracytoplasmatické injekce spermií.

Při intracytoplasmatické injekci spermií lékaři
nasají do jemné kapiláry jedinou mužskou
pohlavní buňku. Tu pod mikroskopem
vstříknou přímo do nitra vajíčka. Tato
technika se používá posledních 15 let.

Riziko je ryze teoretické
Při léčbě neplodnosti se využívá podobný postup, jakým španělští biologové oplodnili myší vajíčka. Je označován jako intracytoplasmatická injekce spermií (zkráceně ICSI). Embryolog při něm nasaje do jemné kapiláry jedinou spermii získanou od adepta na otcovství, a tu pod mikroskopem s pomocí jemných nástrojů vstříkne přímo do nitra vajíčka odebraného nastávající matce. Díky takovému "násilnému" oplození vzniká lidský zárodek, ze kterého se po přenosu do těla budoucí matky vyvíjí dítě.

Technika ICSI se používá od počátku 90. let minulého století a ejím prostřednictvím přišly na svět statisíce dětí. Přichází ke slovu především v případech, kdy spermie nezvládají průnik do vajíčka "svépomocí". Pokud by se do spermatu použitého pro ICSI dostaly bakterie, mohly by se jejich geny zatoulat do dědičné informace dítěte.

"Možnost, že při ICSI dojde nechtěně k přenosu genů, nelze brát na lehkou váhu," konstatují autoři studie zveřejněné v časopise Human Reproduction. "Kliniky by proto měly věnovat maximální pozornost bakteriálnímu rozboru spermatu a účinnému ošetření spermatu antibiotiky, aby možnost náhodného přenosu genů vyloučily."

Odborníci riziko nepovažují za významné. Sperma používané pro oplození ve zkumavce často obsahuje bakterie z lidské pokožky. Bývá jich však málo. Při madridském experimentu přimíchali vědci do myšího spermatu velkou porci bakterií. K tak masivní kontaminaci však za normálních podmínek nedochází. A pokud by se to přeci jen stalo, embryologové by "davy" bakterií při posuzování spermatu pod mikroskopem určitě nepřehlédli.

"Riziko je ryze teoretické," řekl BBC přední britský odborník na léčbu neplodnosti Simon Fishel. "Ale i kdyby se do DNA dětí dostávala nějaká cizí, nic nenasvědčuje tomu, že by to způsobilo nějaký problém. Existuje mnohem více věcí, které nám zasahují do života podstatně razantněji. Neznamená to však, že bychom měli toto riziko ignorovat."

Spermie jako pašeráci genů

V roce 1989 publikovali italští biologové vedení Corradem Spadaforou experimenty, o kterých se sice nepsalo na prvních stránkách novin, ale přesto šokovaly odbornou veřejnost.

Italové nechávali myší vajíčka a spermie přes noc v živném roztoku s příměsí genu bakterie. Spermie vajíčka oplodnily a průměru 30 % z narozených myšat pak neslo v dědičné informaci bakteriální gen. Do úvahy připadalo jediné vysvětlení. Spermie na sebe „nalepila“ kusy DNA z bakterie, vnesla je jako posel do vajíčka, a tam se postarala o její zabudování do dědičné informace zárodku.

Italové objevili na první pohled jednoduchou a vysoce účinnou techniku pro vnášení cizích genů do dědičné informace živočichů. Potíže nastaly ve chvíli, kdy se italské experimenty pokusily zopakovat další týmy. Drtivá většina skončila naprostým fiaskem.

Náladoví nájezdníci
Teprve další pokusy Spadaforova týmu odhalily, že spermie jsou v pašování cizích gen do vajíčka krajně nespolehlivé. Někdy pracují s úžasnou účinností, jindy „stávkují“.

Důvody výkyvů v „pracovním nasazení“ spermie při přenosu genů zůstávají záhadou. Přesto se podařilo tímto způsobem vytvořit nejen geneticky modifikované myši, ale i prasata, drůbež nebo včely. Spermie přenáší cizorodouDNA jen „ve zkumavce“. Při přirozeném oplození ji v ežádoucím „paběrkováním“ genů z kolí brání ochranné bílkoviny.

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy