Neděle 27. září 2020svátek má Jonáš 12 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Rostliny metan neprodukují

Rostlina | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rostlina | foto: Engo

PRAHA Nizozemští vědci vyvrátili jeden z nejpřekvapivějších objevů poslední doby. Před rokem vzrušila svět zpráva německých odborníků, kteří naměřili, že zelené rostliny uvolňují do ovzduší velké množství metanu.

Tato studie vědce šokovala, protože metan patří k velmi silným skleníkovým plynům. Ohřívá zemskou atmosféru až 70krát účinněji než oxid uhličitý.

Za hlavní zdroj metanu považovali vědci bakterie žijící ve volné přírodě, např. v bažinách. Významnou měrou však k produkci tohoto plynu přispívá i člověk. Velká množství metanu se dostávají do ovzduší ze skládek odpadu nebo z rýžovišť zatopených vodou. Do ovzduší jej uvolňují i hospodářská zvířata. V některých zemích, např. na Novém Zélandu, připadá na vrub domácích zvířat plná polovina produkce tohoto skleníkového plynu.

Sibiřská časovaná plynová bomba

Věčně zmrzlá půda Sibiře obsahuje spoustu pozůstatků rostlin pocházejících z ledových dob. Tání věčně zmrzlé půdy zpřístupňuje pravěkou biomasu bakteriím, které ji rozkládají na metan.

Sibiřská rašeliniště přesto dokázala v posledních deseti tisících letech skleníkový efekt oslabovat. Dorůstající mech rašeliník odčerpává z ovzduší tolik oxidu uhličitého, že to bohatě vyváží následky uvolňování metanu ze sibiřských jezer a bažin. To vše se může dramaticky změnit, pokud lidé rašeliniště odvodní. Vysušený rašeliník nedorůstá a rozkládá se. Přestane odebírat skleníkové plyny z ovzduší a rozkladné procesy jej naopak změní na jejich vydatný zdroj.

Omezení produkce metanu se zdálo jako velmi účinná forma boje s globálním oteplením. Velké naděje vkládají odborníci například do pěstování rýže „na sucho“ – tedy bez zatopení rýžoviště vodou – nebo do očkování domácích přežvýkavců proti bakteriím tvořícím metan. Tým vědců vedený Frankem Kepplerem z Institutu Maxe Plancka v Heidelbergu ale tyto plány zpochybnil, když zjistil, že metan ve velkém uvolňují i zelené rostliny. Podle Kepplerových kalkulací z tohoto zdroje pochází až 40 % z bezmála 600 milionů tun metanu, jež se každoročně dostávají do zemské atmosféry. Naše možnosti snížit množství metanu uvolňovaného do ovzduší se rázem zdály mizivé.

Vědecké konsorcium vedené Tomem Dueckem z Plant Research International v nizozemském Wageningen nyní závěry Kepplerova týmu zpochybnilo. Výsledky jejich studie zveřejnil vědecký časopis New Phytologist. Nizozemští badatelé pěstovali rostliny (bazalku, šalvěj, pšenici a kukuřici) v umělé atmosféře, v níž byl v molekulách oxidu uhličitého uhlík zastoupen výhradně izotopem uhlíku 13C. Následně pak vědci pátrali v ovzduší kolem rostlin po metanu, který by obsahoval tento izotop. Hledali marně. Pokud nějaký metan našli, byl to plyn s izotopem uhlíku 12C, který nemohl pocházet z rostlin.

Chybu měření můžeme prakticky vyloučit. Nizozemci využili neuvěřitelně citlivé techniky. Přesnost jejich analýz dokládá výmluvně fakt, že jsou s to odhalit oxid uhličitý vydechovaný jediným mravencem. Dueck a jeho spolupracovníci došli k závěru, že pokud rostliny vůbec nějaký metan tvoří, je ho nanejvýše 0,3 % hodnot udávaných Kepplerovým týmem. Nizozemci proto považují produkci metanu zemskou vegetací za zanedbatelnou. V tomto ohledu lze hodnotit výsledky jejich studie jako optimistickou zprávu.

Za poslední dvě staletí vzrostl obsah metanu v zemské atmosféře na dvojnásobek. Na vině by mělo být především zemědělství a další lidské aktivity, které máme alespoň zčásti pod kontrolou. Prostor pro boj s globálním oteplováním tedy zůstává i na „metanové frontě“.

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky

Ve spolupráci se Sunarem, tradičním českým výrobcem dětské výživy, jsme si pro vás připravili velké testování BIO kapsiček.