Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Rozšíření travin má vysvětlení v DNA, zjistili brněnští botanici

Testování DNA, ilustrační foto

Testování DNA, ilustrační foto foto: Shutterstock

BRNO - Značné rozšíření travin, které tvoří asi třetinu vegetačního krytu země, má nejspíš vysvětlení ve složení DNA. Nasvědčují tomu poznatky brněnských botaniků, které nedávno publikoval odborný časopis Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA.

Výzkum Masarykovy univerzity může významně přispět k pochopení evoluce rostlin a současného složení vegetace Země, sdělila dnes novinářům mluvčí školy Tereza Fojtová.

Složení DNA má významný vliv na schopnost jednotlivých druhů rostlin přizpůsobit se přírodním podmínkám, zjistili vědci. Klíčovým faktorem je poměr zastoupení takzvaných guanin-cytosinových párů vůči adenin-thyminovým párům, tedy takzvaný genomický GC obsah. Zvýšené zastoupení GC párů pozorovali odborníci zejména v genomech těch druhů rostlin, které jsou schopné růst v sezónně chladném či suchém podnebí, charakteristickém například pro střední a severní Evropu.

Nejnápadnější je zvýšení právě u moderních skupin trav, které tvoří základ stepí, savan, prérií a ostatních travních společenstev. Tyto druhy začaly dominovat při globálním ochlazování klimatu a vysoušení planety v třetihorách.

„Ukazuje se, že vyšší podíl GC bází v DNA může představovat výhodu zejména pro přežívání a fungování buněk, které jsou v průběhu roku vystaveny suchu nebo mrazu. Takovéto změny ve struktuře genomu pak mohly odrážet klimatické změny v průběhu geologické minulosti Země,“ uvedl vedoucí výzkumu Petr Šmarda z Ústavu botaniky a zoologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Vliv DNA na vlastnosti rostlin

Dosud vědci neměli údaje, které by význam kvalitativního složení genomu testovaly na dostatečně široké škále rostlin. Proto brněnští botanici prozkoumali obsah GC párů v genomech 239 druhů, reprezentujících 70 z celkem 78 známých čeledí jednoděložných rostlin z celého světa. Porovnali je s fenotypovými znaky, životními cykly a nároky na prostředí, ve kterém rostou.

„Takto rozsáhlý výzkum vůbec poprvé umožnil precizně testovat vliv složení DNA na biologické vlastnosti rostlin,“ doplnil Šmarda. Výzkum trval šest let a podílelo se na něm i několik zahraničních expertů.