Diskuse k článku: Rusko: Budeme vyvíjet raketoplán s Čínou
Diskuse uzavřena, nelze přidávat příspěvky
- Příspěvků: 7
- Poslední: 26.12.2005 15:24
- Řadit dle: vláken
- času vložení
![]() |
26.12.2005 15:24to neni wono |
![]() |
26.12.2005 12:52Slepé cesty vývoja Bohužial ukázalo sa, že cesta zvolená USA pred cca 20 rokmi nebola tá najsprávnejšia.
Ale musíme pochopit súvislosti vtedy platné - bipolárny svet USA versus Sovietsky zvaz a z toho vyplývajúce plány Pentagonu a tlak na NASA - Vo svetle zbrojných programov niekolko miliárd dolarov nebolo až tak podstatných a z krátkodobého hladiska bolo rozhodnutie o raketoplánoch určite správna. Ako už mnohokrát v historii, aj tu sa ukázalo, že nijaká pravda neni večná a STS umiera na dve koncepčné omyly . Prvá je drahota - nepodarilo sa znížit náklady na predpokladanú úroveň - a druhá je bezpečnost, ktorá má vplyv aj na velmi podstatné poistovacie náklady a prachy sú pre Američanov tým najpodstatnejším.
Zdá sa že paradoxne Rusi teraz ťažia z nedostatku finančných prostriedkov, ktoré viedli k zastaveniu programu Buran. Už vtedy - napriek názoru generalissimov - získal prevahu názor akademika Feoktistova o jednoduchšom mnohonásobnom prostriedku a tento vývoj Klippera a rakety Onega len potvrdzuje jeho slová.
Koncepcia je celkom jednoduchá -
1.) ako základ si vezmeme úspešnú raketu Sojuz a Zenit, a vylepšíme ich novými poznatkami pre novú lod.
2. Ako základ skrížime znalosti z prevádzky Sojuzov a raketoplánu Buran, vzniklý kríženec bude perspektývny pre ambicioznu medzinárodnú spoluprácu. Ked nie s ESA tak s Čínou, tá ma na to určite viec peňazí
![]() Tento vývoj je viac evolučný ako revolučný.
Ale tak sa zdá, že sa dostaví vždy vačší úspech, ked proces odpozorujeme (a aplikujeme) od prírody ako ked vymýšlame a presadzujeme podla Holywoodskeho scenára.
|
![]() |
10.12.2005 11:00tož: To není pro neochotu Evropy, to je kvůli totální neschopnosti ESA udělat cokoliv - když tuhle "vědeckou" agenturu zakládali měli ambice jako obvykle dohnat a předehnat NASA,zakazovali astronautům z jednotlivých zemích létat s Američany pod vlajkou svého národního státu, když letěl Chrétien s Rusy - nevím třeba taky porušil ten společný evropský dům, jejich Ariane byl výkřik zoufalství, nikoli techniky, "vyvíjeli" taky "raketoplán" (Hermes), jak se jmenovala západoněmecká varianta jsem zapomněl. Rusové udělali dobře, že jdou s Číňanama, ten kosmický člun není nic moc ani ve srovnání s dnes již zastaralým shuttlem, ale určitý pokrok to je a bude jim to fungovat - kdyby spolupracovali s tou bandou ničemných politickokorektních úchyláků mohli by svůj kosmický program odepsat úplně. |
![]() |
9.12.2005 9:31700 kg Naklad - to je dilo! Kolik bude stat 1 kg nakladu? A to jeste nepisou, zda je tech 700 kg nakladu vcetne sesti astronautu posadky. Pro srovnani: space shuttle doveze k ISS az 25 000 kg nakladu! |
![]() |
9.12.2005 9:46Re: 700 kg Naklad - to je dilo! Takhle se to srovnávat nedá. Sojuz vynese krom třech kosmonautů asi 250kg. Takže Kliper by byl značný pokrok. STS doveze k ISS max. cca 18 tun, ale to jen v případě, že veze nový modul. Jinak doveze uvnitř(jako Sojuz, nebo Kliper) několik tun(tuším, že kolem 5ti tun). Jinak ten článek je tak na čtyřku. Nadpis neodpovídá textu, nejsou podány základní informace o Kliperu(700kg je míň důležitý údaj než kapacita šesti osob). www.kosmo.cz |
![]() |
9.12.2005 9:57Re: 700 kg Naklad - to je dilo! Ano, když zrovna létá ... A to teda moc často v poslední době nebývá ... |
![]() |
10.12.2005 11:36Re: 700 kg Naklad - to je dilo! O nosnost užitečného nákladu u lodi tohoto typu (přeprava lidských posádek) takřka nehraje roli a není důležitá. Stejně jako v případě Sojuzu nebo chystaného CEV je schopnost nést užitečný náklad v podstatě bonusem k hlavnímu úkolu takovýchto lodí, tj. k přepravě lidí na oběžnou dráhu, případně dál. Srovnání s STS pokulhává, je to jako srovnávat VW Transporter (Sojuz) s dvoupatrovým mikrobusem, co má za sebou několikametrový návěs (STS). Koncepce STS se dnes ukazuje jako nešťastná. V době vyvíjení STS to samozřejmě mělo své opodstatnění (Pentagon), ale to je už jiný příběh. |