Sobota 4. dubna 2020svátek má Ivana 11 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Sonda k Plutu nevyrazila, nešla elektřina

MYS CANAVERAL Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) znovu nejméně o 24 hodin odložil start sondy New Horizons k nejvzdálenější planetě Sluneční soustavy, Plutu.

Další odklad podle NASA způsobil výpadek elektřiny v řídícím středisku. Start byl původně plánován na úterý, ale kvůli příliš silnému větru na mysu Canaveral na Floridě se neuskutečnil.

Dnes měla sonda odstartovat po 19:16 SEČ. Nyní je start plánován na čtvrtek v době od 19:08 SEČ do 21:07 SEČ, kdy se startovací okno pro čtvrtek uzavře, oznámil NASA na své webové stránce.

"Laboratoř aplikované fyziky univerzity Johnse Hopkinse, která celou misi řídí, postihl dnes ráno výpadek elektřiny, který nebyl dosud opraven," uvedla NASA. Univerzitní laboratoř celou sondu navrhla a sestavila. Zatím není jasné, co výpadek v laboratoři ve státě Maryland vzdálené 1600 kilometrů od mysu Canaveral způsobilo.

Až New Horizons odstartuje, stane se dosud nejrychlejším vesmírným aparátem vypuštěným ze Země. Raketa Atlas V ji vyšle na cestu k Plutu dlouhou 4,8 miliardy kilometrů rychlostí 57.924 kilometrů za hodinu. Sonda dorazí k Měsíci za devět hodin po startu a k Jupiteru za 13 měsíců. Gravitace největší planety naší sluneční soustavy pak využije ke zrychlení, čímž se celá cesta zkrátí o pět let.

Pokud bude mise úspěšná, přepíší se učebnice
New Horizons by měla odstartovat do 14. února. Další příležitost by pak NASA měl až v únoru 2007, ale sonda by nemohla využít Jupiterovy gravitace a mise by se naopak o pět let protáhla.

New Horizons, která bude kolem Pluta kroužit a pořizovat snímky šest měsíců, váží 454 kilogramů a je dlouhá 2,1 metru. Celá mise stála asi 700 milionů dolarů. Sonda má kromě Pluta studovat i jeho měsíc Cháron. Má přinést nové informace i pro studium Kuiperova pásu, tedy oblasti ležící mezi Neptunem a vnějším okrajem planetárního systému.

Pluto je i 76 let po svém objevení jedinou neprozkoumanou planetou Sluneční soustavy, i když někteří astronomové zpochybňují, zda tento "trpaslík" vůbec planetou je. Naše znalosti o něm by se vešly na poštovní známku, řekla představitelka NASA Colleen Hartmanová. "Až bude tato mise ukončena, budou se přepisovat učebnice."

Pluto je příliš daleko od Slunce, než aby sonda mohla využívat sluneční energie. Bude proto získávat elektřinu z 11 kilogramů plutonia, jehož přirozený rozpad bude pohánět palubní generátor. Radioaktivní zdroj energie využívalo již 24 vesmírných misí a riziko kontaminace při případné havárii po startu je minimální, tvrdí NASA.

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Španělští zdravotníci přiváží jednu z madridských seniorek do hotelu, ve kterém... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Porovnání čísel z celého světa v našem interaktivním grafu (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

Eva Burešová a Marek Lambora v seriálu Slunečná (2020) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

Máte virový, nebo bakteriální zánět? Vyzkoušeli jsme domácí CRP test

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet domácí CRP test od Veroval. Jeho pomocí dokážete prověřit, jestli vám v těle řádí virový, nebo bakteriální zánět. Jak testy dopadly? A vyplatí se je pořizovat?