Středa 23. září 2020svátek má Berta 22 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Teplo ze silnic vytápí domy

Vyhřívané dálnice a silnice? V Nizozemsku už existují. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vyhřívané dálnice a silnice? V Nizozemsku už existují. | foto: ŠimonLidové noviny

PRAHA Silnice bez ledu či sněhu, a navíc levně vytápěné domy? V některých nizozemských městech už realita.

V rozvinutých zemích zabírají pozemní komunikace stále větší část povrchu. Asfaltové silnice vedou i do nejmenších osad, cesty se stále rozšiřují a výstavba dálnic je v plném proudu. Úměrně k počtu automobilů bobtnají i parkovací plochy. 


Trend se zřejmě hned tak neobrátí, i když přináší mnoho nevýhod. Kromě těch na prvních pohled zřejmých, jako je ztráta zemědělské půdy a snížení absorpční schopnosti, což zvyšuje riziko povodní, se „zaasfaltování“ krajiny projevuje i na klimatu. Masa asfaltu působí jako tepelný akumulátor. Tmavý povrch silnic navíc způsobuje, že i v mírném klimatickém pásu teplota na povrchu komunikace stoupá do výše, kdy již asfalt nemá optimální vlastnosti. To v kombinaci s intenzivní nákladní dopravou značně limituje životnost silnic.


Známý princip v moderním balení Nizozemská stavební firma Ooms Avenhorn Holding vypracovala řešení, které absorpční schopnost asfaltu mění ve výhodu. S pomocí tepla odvedeného ze silnic skladovaného v podzemních zásobnících už je dnes vytápěn například čtyřpatrový obytný dům ve vesnici Avenhorn na severu Holandska. Hangár na základně nizozemského letectva zase čerpá teplo z povrchu tamní přistávací plochy.

Základ systému tvoří pružné trubky, které jsou při stavbě silnice či jiné asfaltové plochy zabudovány pod povrch. V trubkách proudí voda. V horkých letních dnech se kapalina rychle zahřeje a je odvedena do tzv. horkého podzemního zásobníku (viz grafika). Tam je uschována pro pozdější použití. V zimě se směr přenosu energie obrátí.

Princip samozřejmě není nový. Energii akumulovanou během léta využívají například tepelná čerpadla. Ta jsou čím dál běžnější i v Česku, podle statistik pomáhají vytápět zhruba deset procent nově postavených domů. Klimatické podmínky u nás se od nizozemských příliš neliší. Teplotní výkyvy jsou ale ve střední Evropě o něco větší (teplejší léta, studenější zimy), a proto je i přínos vyšší. Za silnice bez ledu Systém vyvinutý v Ooms Avenhorn Holding byl původně zamýšlen jako způsob, jak snížit náklady na údržbu silnic.

Teplá voda proudící z trubek dodá do podzemních zásobníků dostatek energie, takže ani v zimních měsících teplota média neklesne pod dvacet stupňů. Nahromaděné teplo pak silnici během chladného období spolehlivě odmrazuje. Není to však zadarmo. Stavba silnice se zabudovaným odmrazováním stojí dvakrát víc, než je cena obyčejné vozovky. Přínosy ale převažují. Kromě eliminování nehod způsobených náledím je výhodou i delší životnost silnic a mostů. Řidiče potěší také méně uzavírek nutných k opravě povrchu.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...