Neděle 5. dubna 2020svátek má Miroslava -1 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

TEST: Porozumíte textu a určíte vypravěče?

Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto:  František Vlček, Lidové noviny

Maturity se pomalu blíží. Už podruhé bude jejich součástí jednotná část zkoušky zadávaná Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). Budou letošní testy podobné jako ty loňské, nebo se jejich podoba nějak vyvíjí?

Abychom čtenářům poskytli představu, požádali jsme vedení Cermatu o cosi jako ochutnávku. Sérii ukázkových testů z jednotlivých předmětů zahajujeme českým jazykem.

Úloha 1

Seřaďte jednotlivé úryvky (A-E) za sebou tak, aby byla dodržena textová návaznost.

A) Jeho příčinou je laická domněnka, že mrkev ze zahrádky nebo vejce od slepice z malého dvorku musí být kvalitnější než z velkovýroby. B) A zákonitě tak někdy dochází k zklamání.
C) Trochu jinak farmářské trhy chápou zákazníci.
D) Dopouštějí se tak obdobného omylu jako u biopotravin.
E) Ti se v prvé řadě domnívají, že na trhu koupí zboží „zdravější“.
(Ekonom 28/2011)

Komentář: Úloha je určena pro základní úroveň obtížnosti, je zaměřena na ověření dovednosti, zda žák dokáže analyzovat výstavbu výpovědi a textu, posoudí textovou návaznost a aktuální členění výpovědi.

Úlohy 2 a 3

Výchozí text

Měsíc má lososovou barvu
Ví, kde je jeho místo
Můj Bože, kde je moje místo?
Co já vím
Někam se narvu

Měsíc má barvu po masu a v tváři bolestnou grimasu
Bože, jak miluju ten ksicht

Ich liebe ihn
Ich hasse ihn
Er kennt mich nicht
(R. Malý, Lunovis)

Úloha 2

Který z následujících básnických prostředků je uplatněn ve výchozím textu básně?

A) aliterace B) epizeuxis C) aposiopese D) makaronismus

Úloha 3

Ve kterém z následujících veršů výchozího textu vystupuje lyrický subjekt do popředí nejvýrazněji?

A) Někam se narvu
B) ví, kde je jeho místo
C) Měsíc má barvu po masu
D) a v tváři bolestnou grimasu

Komentář: Uvedené úlohy ověřují žákovu dovednost rozpoznat specifické prostředky básnického jazyka (poetického postupu). První úloha je zaměřena na to, zda žák identifikuje v -textu figury a tropy a postihne jejich funkci. Druhá úloha k výchozímu textu se soustředí na problém rozlišení fikčního a aktuálního světa (světa skutečného a světa textu), a to konkrétně na to, jakým způsobem je možné z textu vyabstrahovat podobu lyrického subjektu. Úlohy jsou určeny pro vyšší úroveň obtížnosti.

Další cvičné úlohy si můžete přečíst v úterní příloze Akademie deníku Lidové noviny

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

TEST: Jaká je kosmetika od Nivea Baby?
TEST: Jaká je kosmetika od Nivea Baby?

Dvacet maminek mělo možnost vyzkoušet šetrnou kosmetiku od Nivea Baby, která je určena těm nejmenším do 3 let. Jak dětem vyhovoval micelární gel a krém proti opruzeninám? A sáhly by maminky po této kosmetice znovu?