8. listopadu 2013 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

V americkém Utahu našli kostru neznámého dinosaura

Vědci objevili nový druh dinosaura. (Ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vědci objevili nový druh dinosaura. (Ilustrační foto) | foto: ČTK

NEW YORK Američtí paleontologové objevili ve státě Utah kostru dosud neznámého dinosaura, díky níž posunuli časovou hranici výskytu těchto obřích tvorů o deset milionů let zpátky. Stvoření dostalo jméno Lythronax argestes a jeho trojrozměrný model je už podle agentury AP k vidění v muzeu v Salt Lake City.

Nález kostry nového dinosaura, který je blízkým příbuzným známého druhu Tyranosaurus rex, je datován rokem 2009. Experti od té doby usilovně pokračovali ve vykopávkách a objížděli světová vědecká pracoviště, s jejichž pomocí se snažili nového tvora zařadit. Vědci věří, že Lythronax argestes žil před 80 miliony let v centrálních částech Severní Ameriky. Byl masožravý, ale živil se prý vším, co našel.

Nový druh byl jen o něco málo menší než Tyranosaurus, byl dlouhý přes sedm metrů, vysoký 2,4 metru a vážil 2,5 tuny. Jeho čelisti byly dobře uzpůsobeny k uchvácení, usmrcení a roztrhání kořisti. Do nálezu jeho kostry se mělo za to, že velcí dinosauři se objevili před 70 miliony let.

Lokalita, v níž byly fosilie nalezeny, ještě zdaleka nebyla celá prozkoumána a paleontologové doufají, že další velké objevy mají před sebou. "Ukazuje se, že za novými dinosaury nemusíme jezdit do Egypta, Mongolska nebo Číny," komentoval nález americký vědec Thomas Holtz.

Lidovky.cz, ČTK