14. listopadu 2011 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

V budoucnu si lidé budou svítit močí

Žárovka, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Žárovka, ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Elektřinu lze vyrábět z lidské moči. Nové využití odpadní kapaliny objevili odborníci z University of the West of England v Bristolu.

Po dvou letech pokusů se jim podařilo získávat elektrickou energii přímo z moči prostřednictvím mikrobiálních baterií - Microbial Fuel Cells (MFC). Baterie sestává ze dvou 25mililitrových nádobek v roli anody a katody.

Jak uvádí časopis Physical Chemistry Chemical Physics, vědci rovněž určili, jaké množství "suroviny“ je potřeba pro efektivní výrobu elektřiny. Zjistili, že při zapojení 300 MFC stačí dva a půl litru k pokrytí běžné denní spotřeby energie jednoho člověka. Teoreticky by se tedy každý obyvatel planety mohl zásobovat vlastní elektřinou, protože dva a půl litru je běžná průměrná denní "produkce“ dospělé osoby.

Experty z bristolské univerzity ponoukl k neobvyklému výzkumu fakt, že ročně vyprodukuje lidstvo přibližně 6,4 bilionu litrů této kapaliny. Jde tedy o velmi vydatný alternativní zdroj energie, který může do budoucna nabízet velmi zajímavá řešení energetických problémů.

matJosef Matyáš

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.