Málokdy k tomu postačí jen běžná jazyková výuka založená na doplňovacích cvičeních a biflování nepravidelných sloves. Důležité je učinit z cizího jazyka nejen cíl, ale i nástroj. "Vždycky jsme to tak cítili," přitakává ředitelka gymnázia ve východočeském Hostinném Ivana Mědílková. "Proto jsme začali s anglickým zeměpisem."
V Hostinném mají štěstí. Tamní učitel zeměpisu a také tělocviku Richard Šváb strávil jako sportovní trenér několik minulých let v cizině, anglicky umí dobře a má to potvrzeno mezinárodní zkouškou. Učit v kvintě zeměpis v angličtině je pro něj snadné.
Pro kvintány to tak úplně snadné samozřejmě není, ale zvykají si. "Každou hodinu začínám úvodem a končím sumářem v češtině," vysvětluje Richard Šváb, "ale na studentech je vidět, že je nová výuka vyloženě baví." Příští rok zavedou v Hostinném v angličtině také biologii, a to nejspíš už v sekundě.
Učebnice v cizím jazyce
Učit vybraný předmět nebo předměty v cizím jazyce je u nás možné nejen na gymnáziích, ale i na základních školách.
Pokud je hledáte, je ovšem dobré vědět, po čem se ptát. Jedna možnost je, že budete hledat ministerstvem školství registrované školy s výukou některých předmětů v cizím jazyce, druhá, že se budete ptát na takzvanou integrovanou výuku, která začíná být známá pod zkratkou CLIL (Content and Language Integrated Learning).
A v čem je rozdíl? Školy registrované ministerstvem musely prokázat, že mají vyškolené učitele. Přitom ale nemusí jít o rodilé mluvčí. Stačí, když má vyučující aprobaci v odborném předmětu a znalost angličtiny přinejmenším na úrovni C1 Evropského referenčního rámce, tedy například všeobecnou státní zkoušku. Takových škol je k dnešku v Česku přes čtyřicet.
Výuka v angličtiněZajímá vás, kde všude se v Česku vyučuje v cizím jazyce? Kompletní přehled přináší příloha Akademie úterního vydání deníku LN. |