Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

V souhvězdí Draka je planeta černější než uhlí

LONDÝN - Američtí astronomové objevili v sluneční soustavě ležící v souhvězdí Draka dosud nejtemnější exoplanetu. Obří oběžnice s katalogovým číslem TrES-2b je černější než uhlí a vědci zatím nevědí, čím to může být způsobeno.

Ilustrační foto foto: Reprofoto

Zprávu zveřejnilo nejnovější číslo britského odborného časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS). Za exoplanety jsou označovány oběžnice jiných hvězd, tedy mimo naši sluneční soustavu. Exoplaneta TrES-2b velikosti Jupitera odráží pouze asi jedno procento dopadajícího světla. Pro srovnání Jupiter, největší planeta naší sluneční soustavy, odráží asi 30 procent světla.

ČTĚTE TAKÉ

"TrES-2b odráží světlo podstatně méně než černá akrylová barva. Je to skutečně zcela neznámý, cizí svět," řekl David Kipping z Harvardsko-Smithsonianského centra pro astrofyziku. Co činí exoplanetu vzdálenou asi 750 světelných let tak mimořádně černou, se zatím vědcům nepodařilo odhalit.

Proč nezáří?
"Přesto planeta není studená a černá jako noc. Je poměrně horká a slabounce vyzařuje teplo jako rozžhavený uhlík," dodal spoluautor zprávy David Spiegel.

Planeta krouží kolem své hvězdy pouze ve vzdálenosti asi pěti milionů kilometrů, což je asi 30krát blíže než Země od Slunce. V této vzdálenosti se povrch exoplanety rozžhavuje na více než 1000 stupňů Celsia a není jasné, proč tedy nezáří. Vesmírný teleskop Kepler při pozorování oběhů planety naměřil slabé kolísání světlosti planety, což lze vysvětlit rozdílnou intenzitou osvětlení jejího povrchu.

Světlost ale kolísala pouze v rozsahu 0,0006 procenta, což je nejmenší kolísání kdy zpozorované u exoplanety, zdůrazňují vědci. Tato mizivá světelná kolísavost napovídá, že planeta je mimořádně tmavá, pohlcující světlo. Při povrchu s větším odrazem světla by světlost planety kolísala podstatně více.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně