Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

V Thajsku objevili dosud neznámý druh prehistorického krokodýla

BANGKOK - Fosilii dosud neznámého druhu krokodýla objevili paleontologové v Thajsku. Plaz obýval region před sto miliony let. Prehistorický krokodýl se pohyboval po delších končetinách nežli jeho dnešní příbuzní. Z jeho chrupu vědci usoudili, že se živil pravděpodobně rybami.

Lebka prehistorického krokodýla foto: ČTK

Žili na souši a mohli rychle běhat," prohlásil paleontolog Komsón Lauprasert z univerzity v Machasarakchamu. Na fosilizovanou lebku, která byla označena příslušností k jinému druhu, narazil před čtyřmi lety v jednom thajském muzeu.

Dosud neznámý krokodýl byl pojmenován Khoratosuchus jintasakuli podle provincie Nakchon Rátčchasímá nazývané Kchorat na severovýchodě Thajska, kde byl vykopán. Rodové jméno nese podle badatele Pratenga Džintasakuna, ředitele ústavu pro výzkum zkamenělého dřeva a minerálních zdrojů.

Lebka prehistorického krokodýla (pohled z profilu)

Severovýchodní Thajsko se v posledních desetiletích stalo pro paleontology rájem. V tamním takzvaném dinosauřím pásmu byly nalezeny četné prehistorické fosilie. Umožnila to skutečnost, že usazeniny z období mezozoika bohaté na zkameněliny se tu prodraly k zemskému povrchu.

V 80. letech minulého století v této oblasti začali společně provádět vykopávky thajští a francouzští vědci poté, co tady koncem předchozího desetiletí geolog pátrající po uranu našel stehenní kost dinosaura.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika