Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

V USA se snaží vyvinout méně hlučné silnice

USA

  7:00
NEW YORK - Vědci a inženýři hned v několika státech USA se snaží vyvinout méně hlučné povrchy silnic. Experimentují s gumou, asfaltem a štěrkem. Výsledky jsou ale smíšené. Některé alternativy současných povrchů silnic jsou příliš nákladné a vyžadují více oprav. Jiné pokusné povrchy se zase časem rozbijí.

Podzim na silnici foto: Shutterstock

Jsou tak nakonec hlučnější, než tradiční asfaltové a betonové silnice, které měly nahradit, napsal deník The Wall Street Journal.

Motivace pro vývoj nových povrchů je ale podle něj silná. Hluk provozu z dálnice vzdálené 15 až 30 metrů od obytných domů, což je ve Spojených státech běžná vzdálenost, obvykle dosahuje hodnot 65 až 75 decibelů. Jde o stejnou intenzitu, jakou má běžná konverzace, kterou lze slyšet ze zhruba metrové vzdálenosti, uvedl Paul Donovan pracující jako výzkumník ve společnosti Illingworth & Rodkin zabývající se akustikou a kvalitou ovzduší.

ČTĚTE TAKÉ:

Nákladní vozy jsou podle něj o deset decibelů hlasitější než osobní automobily. Nárůst o deset decibelů přitom na lidské ucho působí jako zdvojnásobení hlučnosti. V některých městech v USA hluk z dopravy nabývá na závažnosti, protože na silnicích přibývá automobilů a těžších vozů stejně jako aut jezdících vyššími rychlostmi. Zdrojem hluku jsou motory, vítr a další faktory. U rychlostí nad 100 kilometrů v hodině je ale podle Donovana hlavní příčinou rámusu kontakt pneumatik s vozovkou.

V americkém státě Virginie proto v současnosti testují experimentální povrchy silnic. Jejich různé typy se zkoušely i ve státech Arizona a Kalifornie. Mezi zvažovanými materiály jsou například kusy gumy nebo směsi malých kamínků, které by měly přispět k nižší hladině hluku. Inženýři také experimentují se strukturou povrchu vozovky.

Využili ji například ve městě Hunts Point ve státě Washington, kde se jim díky změně rýh v asfaltu podařilo snížit hlučnost o čtyři decibely. Místní řidiči byli nejdříve nadšení a libovali si, že při jízdě na novém povrchu mají pocit, jako kdyby jezdili po koberci. Za půl roku ale byly všechny přínosy pryč. Silnici zanesl štěrk a byla nakonec hlučnější než běžná asfaltová vozovka.

Klidnější silnice

Ve státě Washington se ale nevzdávají a zkoušejí na různých místech jiné typy vozovek včetně pěti druhů takzvaného tichého betonu s pěti různými strukturami povrchu. "Dosud zkoušené typy nejsou podle všeho vhodné pro silnice, na nichž jsme to testovali. Ve výzkumu ale budeme pokračovat," podotkl Tim Sexton pracující ve státě Washington na úřadu, který má na starost dopady dopravy na ovzduší, hluk a energetiku.

Úřady mají ke snaze o klidnější silnice hned několik důvodů. Jednak je to vliv hluku na zdraví obyvatel žijících v okolí rušných silnic. Rámus ale také snižuje hodnotu nemovitostí a je kvůli němu nutné stavět nákladné protihlukové stěny. I snížení hluku o několik decibelů přitom přináší znatelný rozdíl.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!