Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena

Ve fosilizované kůži dinosaura našli vědci stopy bílkovin

USA

MADRID - Mezinárodnímu badatelskému týmu se podařilo objevit organické složky ve fosilizované kůži dinosaura, který pobíhal po Zemi v období pozdní křídy. S využitím nejmodernější techniky detekovali ve zkoumané tkáni bílkovinu, píše španělský deník El Mundo.
Kostra dinosaura - ilustrační foto

Kostra dinosaura - ilustrační foto foto: Reprofoto

Fosilie zkoumaného hadrosaura byla v dokonale zachovaném stavu objevena v oblasti Green River v americkém Utahu.

Vědci využili při zkoumání technologii infračerveného záření
Tým badatelů ze Stanfordské univerzity v USA a Manchesterské univerzity využili při zkoumání tkáně hadrosaura světelného paprsku v synchrotronu a technologie infračerveného záření. Získané snímky odhalují fosilizovanou měkkou tkáň z kůže tohoto kachnozobého dinosaura, například amidy.

Vědci v časopise Royal Society Proceedings B vysvětlují, že když se začaly rozkládat původní složky tkáně hadrosauří kůže, zůstaly po nich chemické stopy s kousky kovů. A za zvláštních podmínek se tyto kovy chovají jako "most" k minerálům z usazenin, kterýmžto způsobem zůstal materiál kůže uchován.

Čtěte také

Rozložení organických složek je podobné kůži ještěrů
Zmapované rozložení organických složek a kovů v kůži hadrosaura vykazuje podobnosti s kůží dnešních ještěrů. A to natolik, že je podle vědců takřka nemožné rozlišit je od sebe.

Nové technologie zobrazování otevírají možnosti analytické chemie 21. století, která pomůže odhalit chemii dávného života. Infračervené světlo způsobuje vibraci fosilizované tkáně a miniaturního krystalu podobně, jako se chvěla jehla na starém fonografu. V každém bodu, kde se krystal dotkl fosilie, infračervený paprsek zářil a odražený signál se měnil podle chemických složek. Proto je možné je zjistit bez nutnosti zkamenělinu rozbíjet, vysvětlil geochemik Roy Wogelius.

Paleontolgie se spojila s chemií a fyzikou
Jeho kolega z výzkumu Nick Edwards je přesvědčen, že tato nová technologie velmi změní paleontologická bádání. "Poskytne v budoucnosti značné možnosti získat informace, které jsou ukryté v jiných exemplářích a k nimž jsme doposud přístup neměli," zdůraznil.

Paleontolgie se spojila s chemií a fyzikou, aby nevídaným způsobem pronikla do děravých bloků fosilizované jemné tkáně. "Výsledky tohoto studia mají širší dopad, například na pochopení, co se děje s ostatky pohřbenými v dlouhém časovém úseku," poznamenal další z vědců Phil Manning.

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko