7. listopadu 2012 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Vědci mají důkaz o velrybě, kterou ještě nikdo neviděl živou

Velryba  - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Velryba - ilustrační foto. | foto: Reprofoto

WELLINGTON Mesoplodon traversii je tak vzácnou velrybou, že ji živou ještě nikdo neviděl. Vědci teď na novozélandské pláži získali důkaz, že tento druh kytovce z čeledi vorvaňovitých stále existuje.

Prokazují to kostry velrybí samice a jejího mláděte, které v roce 2010 uvízly na pláži na Novém Zélandu, napsala agentura AP. Vědci měli dosud k dispozici pouze tři fragmenty lebky tohoto mimořádně vzácného druhu vorvaňovce. Dvě části byly nalezeny v roce 1872 a v 50. letech minulého století na Novém Zélandu a poslední třetí část o více než čtvrtstoletí později na ostrově u Chile.

"Poprvé jsme získali popis nejvzácnějšího a možná nejzáhadnějšího mořského savce," tvrdí američtí a novozélandští vědci v dnešním vydání odborného časopisu Current Biology. Dospělá velrybí samice a její mládě byly na pláži Opape na novozélandském Severním ostrově nalezeny před dvěma lety na Štědrý večer. Ochránci přírody měli za to, že jde o mnohem běžnější druhy kytovců, zdechlinám odebrali část tkáně a zakopali je do písku. Při rutinní analýze vzorků na Aucklandské univerzitě se ale zjistilo, že patří unikátnímu druhu vorvaňovce. Letos výzkumníci ostatky exhumovali.

Spoluautor studie a správce sbírky mořských savců v novozélandském muzeu Te Papa Anton van Helden upozornil, že o tomto druhu vorvaňovce se ví prakticky jen to, že žije v jižním Tichomoří a živí se hlavně olihněmi.

Experti si od nálezu slibují, že se tak o tomto kytovci, jeho životě v oceánu i o složitých oceánských ekosystémech dozvědí víc.

Lidovky.cz, ČTK