Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Vědci našli u blízké hvězdy zmrzlou vodu

WASHINGTON - Nizozemští astronomové přišli s objevem, který by mohl vysvětlit, jak se kdysi na naši planetu dostala voda. Při pozorování 175 světelných let vzdálené hvězdy TW Hydrae zjistili, že v oblaku plynu a prachu, který ji obklopuje, se nachází obrovské množství zmrzlé vody.
Noční obloha s měsícem (ilustrační foto)

Noční obloha s měsícem (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Právě z tohoto oblaku se podle nich formují planety, a proto nejspíš ve vesmíru existuje obrovské množství planet pokrytých vodou, a tedy podobných Zemi. Pozorování týmu astronomů z univerzity v nizozemském Leidenu, jehož výsledky zveřejnil časopis Science, je přelomové v jednom detailu.

Zatímco dosud se vědělo o tom, že protoplanetární disky, tedy ploché oblaky prachu a plynu obklopující nově vzniklé hvězdy, obsahují vodní páru, nyní badatelé objevili důkazy o přítomnosti zmrzlé vody. To znamená, že voda se nachází i při vnějším okraji disku, kde se formují komety. Komety obsahující vodu ve formě ledu ji pak mohou dopravit na jednotlivé planety, pokud se s nimi srazí, což je velmi obvyklý jev.

"Naše pozorování studeného oparu naznačuje, že v disku se nachází tolik vody, že by dokázala naplnit tisícovku oceánů na Zemi," uvedl vedoucí týmu astronomů Michiel Hogerheijde.

Hvězda TW Hydrae v souhvězdí Hydry je stará jen 10 milionů let, a nachází se tedy v počátcích svého vývoje. Například stáří Sluneční soustavy se odhaduje na 4,5 miliardy let. Právě vzhledem k "mládí" hvězdy mohou astronomové pozorovat, jak se mění protoplanetární disk a jak z něj vznikají nová vesmírná tělesa. Používají k tomu vesmírný infračervený teleskop Herschel, který je určen především pro detekci chladných objektů, zejména mlhovin a prašných oblaků.

Hypotézy o tom, kde se na Zemi po jejím vzniku vzala voda, vědce vzrušují už dlouhou dobu. Země původně na svém povrchu vodu pravděpodobně neměla, a i kdyby ano, musela by se všechna vypařit, protože byla po zformování naší sluneční soustavy extrémně horká. Podle převažujících teorií se soudí, že na množství vody na naší planetě mají velkou zásluhu komety. Důkazem je i nejnovější pozorování komety Hartley 2, která nedávno proletěla kolem Země. Na ní se podle vědců nachází voda v podobném chemickém složení, jaké je obvyklé na naší planetě.

Velvyslanectví Thajského království