28. května 2015 14:25 Lidovky.cz > Relax > Věda

Vědci objevili další druh předcházející člověku. Změní evoluční teorii?

Tým vědců objevil na území Etiopie část lebky, která prý patří do vývojové řady... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tým vědců objevil na území Etiopie část lebky, která prý patří do vývojové řady... | foto: ČTK

NEW YORK/ADDIS ABEBA Tým vědců objevil na území Etiopie část lebky, která prý patří do vývojové řady předcházející dnešnímu člověku. Podle studie zveřejněné ve středu v časopise Nature jde o dosud neznámý druh australopitéka.

Někteří vědečtí oponenti však podle agentury AP tvrdí, že navzdory jistým odlišným znakům se může jednat o dalšího jedince druhu, k němuž patří i dobře známá kostra označovaná Lucy.

Paleontologové našli v oblasti Afar na severu Etiopie spodní čelist, dáseň a zuby jedince, který podle nich žil přibližně před 3,3 až 3,5 milionu let. Čtyři roky trvající zkoumání pozůstatků podle vědců dokázalo, že jde o příslušníka dosud neznámého druhu, který pojmenovali Australopithecus deyiremeda. Toto druhové jméno znamená v místním jazyce „blízký příbuzný“ a odkazuje na druh Australopithecus afarensis, jehož kostra pojmenovaná Lucy byla v tomto pouštním regionu objevena již v 70. letech minulého století.

Někteří vědečtí oponenti však podle agentury AP tvrdí, že navzdory jistým...
Paleontologové našli v oblasti Afar na severu Etiopie spodní čelist, dáseň a...

Odlišné anatomické znaky na nalezených částech lebky dokazují, že zde žily přinejmenším dva druhy vývojově předcházející současnému člověku, uvedl hlavní autor studie Yohannes Haile-Selassie z clevelanského Muzea přírodní historie.

Jaký vztah však nový druh k člověku přesně má, to podle něj vědci netuší. Přímým předchůdcem lidského druhu může být jakýkoli z etiopských australopitéků, kterých tu podle Haile-Selassieho mohlo žít ještě více. V roce 2009 byly totiž ve stejné oblasti objeveny kosterní pozůstatky, jejichž původ dosud nebyl přesně určen.

Někteří vědci však objev nového druhu zpochybňují s tím, že podobné zprávy již byly v minulosti několikrát nepravdivé. „Anatomické rozdíly v rámci jednotlivých živočišných druhů jsou normální. Kvůli tomu bylo už tolik podobných oznámení rychle vyvráceno,“ prohlásil expert na evoluci lidského druhu Tim White z univerzity v kalifornském Berkeley.

VIDEO: Tři recepty na jednoduché pudinkové dorty

Pudink v hrníčku je klasika, zkuste z něj ale vykouzlit ještě větší dobroty. Co třeba tříbarevnou bábovku, koláčky v zapékací misce anebo dort, kterým okouzlíte na každé dětské oslavě.