16. dubna 2013 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Vědci vypěstovali v laboratorních podmínkách 'bio-ledviny'

Stěr DNA - ilustrační fotografie | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stěr DNA - ilustrační fotografie | foto: Shutterstock

NEW YORK  Američtí vědci v neděli předvedli uměle vytvořené biologické ledviny, které po transplantaci krysám začaly filtrovat krev a produkovat moč.

Výsledek vědeckého bádání tak znamená krok vpřed ve snaze pomoci pacientům, kteří trpí selháním ledvin, napsala agentura AFP. Tento prototyp dokazuje, že "bio-ledviny" mohou fungovat, uvedli vědci, kteří výzkum zveřejnili v časopise Nature Medicine.

Ledviny filtrují krev a zbavují ji škodlivých produktů metabolismu i nadbytečné vody. Patří také k nejžádanějším orgánům k transplantaci s dlouhými seznamy čekatelů. Vize vědců staví na vyjmutí staré ledviny, kterou zbaví všech starých buněk, až vznikne prázdná slupka s včelí plástvi podobnou voštinovou strukturou. Pak by mělo být možné ledviny znovu "postavit" s využitím buněk odebraných pacientovi, uvedl zpravodajský server BBC News.

Tento postup by měl dvě velké výhody oproti současné transplantaci orgánu. Tkáň by se shodovala s pacientovou, a tudíž by odpadla nutnost celý život užívat léky potlačující imunitní systém, aby "cizí" orgán neodmítal. Značně by také zvýšila počet dostupných orgánů pro transplantaci, protože i ty ledviny, které jsou nyní odmítnuty, by mohly posloužit jako základ pro vytvoření nové. Nadále je ale nutné provést další testy a překonat řadu problémů, než bude možné zahájit výzkum na lidech, varovali vědci.

Lidovky.cz, ČTK

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.