16. dubna 2013 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Vědci vypěstovali v laboratorních podmínkách 'bio-ledviny'

Stěr DNA - ilustrační fotografie | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stěr DNA - ilustrační fotografie | foto: Shutterstock

NEW YORK  Američtí vědci v neděli předvedli uměle vytvořené biologické ledviny, které po transplantaci krysám začaly filtrovat krev a produkovat moč.

Výsledek vědeckého bádání tak znamená krok vpřed ve snaze pomoci pacientům, kteří trpí selháním ledvin, napsala agentura AFP. Tento prototyp dokazuje, že "bio-ledviny" mohou fungovat, uvedli vědci, kteří výzkum zveřejnili v časopise Nature Medicine.

Ledviny filtrují krev a zbavují ji škodlivých produktů metabolismu i nadbytečné vody. Patří také k nejžádanějším orgánům k transplantaci s dlouhými seznamy čekatelů. Vize vědců staví na vyjmutí staré ledviny, kterou zbaví všech starých buněk, až vznikne prázdná slupka s včelí plástvi podobnou voštinovou strukturou. Pak by mělo být možné ledviny znovu "postavit" s využitím buněk odebraných pacientovi, uvedl zpravodajský server BBC News.

Tento postup by měl dvě velké výhody oproti současné transplantaci orgánu. Tkáň by se shodovala s pacientovou, a tudíž by odpadla nutnost celý život užívat léky potlačující imunitní systém, aby "cizí" orgán neodmítal. Značně by také zvýšila počet dostupných orgánů pro transplantaci, protože i ty ledviny, které jsou nyní odmítnuty, by mohly posloužit jako základ pro vytvoření nové. Nadále je ale nutné provést další testy a překonat řadu problémů, než bude možné zahájit výzkum na lidech, varovali vědci.

Lidovky.cz, ČTK