Sobota 4. dubna 2020svátek má Ivana 1 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Léky na AIDS ničí i zhoubné kvasinky

Ilustrační fotka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační fotka | foto: Shutterstock

PRAHA Vědci z Akademie věd zjistili, jakým způsobem léky užívané při léčbě infekce virem HIV současně působí i na bílkovinu kvasinky Candida parapsilosis, která vyvolává poškození sliznice ústní dutiny a hrtanu u HIV pozitivních pacientů.

Jde o neobvyklý případ léku účinného proti dvěma naprosto odlišným mikroorganismům, uvedla Pavlína Řezáčová z Ústavu molekulární genetiky.

Tým Řezáčové, který se zabývá molekulární strukturou HIV, při výzkumu spolupracoval se skupinou Ivy Pichové z Ústavu organické chemie a biochemie, která zase dlouhodobě studuje molekulární detaily životního cyklu patogenních kvasinek rodu Candida, zejména druhu Candida parapsilosis.

30 let AIDS

Lidský virus HIV (human immunodeficiency virus), který způsobuje onemocnění AIDS, byl popsán v roce 1983.

Od té doby se vědci po celém světě snaží namíchat co možná nejvhodnější koktejl léků, který by lidem infikovaným tímto virem zkvalitnil a prodloužil život.

Zásadní objevy v tomto směru učinil profesor Antonín Holý a jeho spolupracovníci z Ústavu organické chemie a biochemie.

Nyní lidé nakažení virem HIV dostávají kombinaci minimálně tří léků, které účinně potlačují množení viru HIV.

Ve společném projektu vědci využili rentgenové krystalografie, což je technika, která umožňuje poznat detailní prostorovou strukturu bílkovin.

Nebezpečné kvasinky

Proteáza HIV má podobnou stavbu jako enzym, který je produkován kvasinkou Candida parapsilosis.

Virus HIV patřící do skupiny retrovirů napadá buňky imunitního systému, takže pacienti jsou náchylní k infekci viry, bakteriemi či patogenními kvasinkami.

Tyto kvasinky pro zdravého člověka představují jen minimální riziko, ale u HIV pozitivních pacientů často způsobují vážné poškození sliznice ústní dutiny a hltanu.

Bylo prokázáno, že během protivirové léčby tato infekce ustupuje.

Dosud se to ale vysvětlovalo tím, že po terapii se imunitní systém částečně zotaví a je pak schopen s touto infekcí bojovat. Vědci nyní objevili jinou příčinu.

Nemilosrdná věznice Mírov. Hodina světla denně zlomí i ty největší bosse

Věznice Mírov | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Poslední kamenný schod je sešlapaný, obroušený do lesku a jako by se prohýbal pod tíhou všudypřítomného zla. Denně na...

Ojetý vůz s DSG. Zjišťovali jsme jaké závady hrozí a kolik stojí oprava

Grzegorz Polkowski - SAMKO – servis samočinných převodovek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Rok od roku se zvyšuje poptávka po ojetých autech se samočinnými převodovkami. Je to jednoznačně důsledek jejich...

Otestováno: Jak vašim nejmenším chutnalo organické mléko a kaše Kendamil?

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet organické kaše a mléka Kendamil. Ty jsou vyrobeny z kvalitního plnotučného mléka a obsahují důležité vitamíny a minerály, které děťátko potřebuje pro správný vývoj a růst. Jak v testu dopadly?