Čtvrtek 2. dubna 2020svátek má Erika 11 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Vědcům ve Švýcarsku se podařilo na chvíli vytvořit antihmotu

Klíčová část LHC, detektor ATLAS (na konci) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Klíčová část LHC, detektor ATLAS (na konci) | foto: CERNReprofoto

ŽENEVA Vědcům Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) se podařilo na zlomky sekundy vytvořit antihmotu. Šlo o 38 antiatomů antivodíku, který je opakem vodíku. Antivodík sestává z antičástic nazývaných antiproton a pozitron. Vědci o tom informují v nejnovějším vydání časopisu Nature.

Podle agentury AP jde o průlom řešící jeden z největších rébusů fyziky.  Vědci napsali, že se jim podařilo antivodík ve vakuu udržet asi desetinu sekundy, což je dost dlouho na to, aby antiatomy mohli pozorovat. Doufají, že další zkoumání jim umožní lépe pochopit, kam se poděla veškerá antihmota stvořená po velkém třesku.

"Pro nás je to velký průlom, protože to znamená, že můžeme podniknout další krok, tedy pokusit se o porovnání hmoty a antihmoty," řekl AP vedoucí vědeckého týmu Jeffrey Hangst.

"Z důvodů, které nikdo nechápe, příroda antihmotu vytěsnila," citovala téhož vědce agentura Reuters.

Obří urychlovač částic CERN

Hangstův tým Alpha v odhalování antihmoty poráží konkurenční tým Atrap, který vede fyzik americké Harvardovy univerzity a veterán honu na antihmotu Gerald Gabrielse. Ten však výsledky konkurenčního týmu uvítal.

Teoretická premisa tvrdí, že při velkém třesku, jímž se před 13,7 miliardy let zrodil vesmír, vzniklo stejné množství hmoty a antihmoty. Ale zatímco hmota se stala základem všeho, co existuje, antihmota podle všeho zmizela.

Vědci už dříve byli schopni vyrobit jednotlivé částečky antihmoty jako antiprotony, antineutrony a pozitrony, které jsou opakem elektronů. V roce 2002 se jim je podařilo spojit v celé antiatomy, ale nikdy je nedokázali udržet dost dlouho na to, aby je mohli studovat. Atomy hmoty a antihmoty se totiž při kontaktu navzájem ničí. "Je to k ničemu, když zmizí bezprostředně po svém vytvoření," řekl Hangst. "Takže velkým cílem bylo si je udržet," dodal.

K experimentu výroby antihmoty nebyl použit známý obří urychlovač LHC, v němž se vědci CERN mimo jiné pokoušejí napodobit podmínky, za nichž v prvních mikrosekundách po velkém třesku vznikla vesmírná prahmota.

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

Máte virový, nebo bakteriální zánět? Vyzkoušeli jsme domácí CRP test

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet domácí CRP test od Veroval. Jeho pomocí dokážete prověřit, jestli vám v těle řádí virový, nebo bakteriální zánět. Jak testy dopadly? A vyplatí se je pořizovat?