Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

Většina savců močí stejně dlouho, trvá jim to 21 vteřin, tvrdí vědci

ATLANTA - Na velikosti nezáleží. Většina savců močí stejně dlouho, ať už jde o slony, skot anebo kočky. Zjistila to skupina amerických vědců, kteří výsledky svého bádání nyní uveřejnili v prestižním časopise Proceedings of the National Academy of Sciences. U savců nad tři kilogramy tělesné hmotnosti trvá prý vyprázdnění močového měchýře vždy asi 21 sekund.

Většina savců močí zhruba 21 sekund. foto: phys.org

Velikost zvířat při tom údajně nehraje vůbec žádnou roli. Měchýř slona přitom pojme až 18 litrů moči, zatímco 3600krát menší ústrojí kočky domácí jen pět mililitrů. Na močení však prý potřebují stejně dlouhou dobu a močí pětkrát až šestkrát denně.

ČTĚTE TAKÉ

Studie je podložena pozorováním a videonahrávkami 16 různých druhů zvířat v zoologické zahradě v americké Atlantě. Důvodem pro překvapivé zjištění je podle vědců délka močové trubice a síla gravitace, která na ni při močení působí. Jen zvířata nad tři kilogramy dokážou vyvinout dostatečný proud, menší živočichové jako hlodavci a netopýři prý proto také vylučují pouze po kapkách.

Schopnost savců ukládat moč v těle nemá podle vědců jen hygienické důvody, vyvinula se v rámci evoluce jako ochrana před predátory. Výrazný a trvalý pach moči by je totiž mohl snadno přilákat.

Témata: PNAS, Atlanta