Pondělí 1. června 2020svátek má Laura 9 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Viru H5N1 chybí správná kotva

Vědci odhalili, proč se virus H5N1 nedokáže přenášet mezi lidmi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vědci odhalili, proč se virus H5N1 nedokáže přenášet mezi lidmi. | foto: AFP

PRAHA Nový výzkum odhalil, proč se virus H5N1 zatím nedokáže přenášet mezi lidmi. Zároveň přináší přesnější informace o jeho účinku v těle, což pomůže při prevenci i v případném boji s epidemií.

Ptačí chřipka zatím nezabíjí ve velkém. Ale doteď vědci nevěděli proč. Americko-japonský tým virologů vedený Jošihirem Kawaokou z University of Madison v americkém Wisconsinu dnes v časopise Nature zveřejnil studii vysvětlující, proč virus H5N1 zatím nezpůsobil katastrofu. Chřipkový virus se dokáže v těle oběti množit, jen když pronikne do nitra buněk. K úspěšnému zvládnutí invaze se virus musí nejprve zachytit na povrchu buňky.

Využívá k tomu zvláštní bílkovinné „kotvy“, které přesně zapadají do bílkovinných „kotvišť“ na napadené buňce. Obě molekuly do sebe zapadají jako klíč do zámku. V roli virové kotvy vystupují molekuly hemaglutininu, které ční z viru na všechny strany a dodávají mu vzhled ježaté koule.

Kde má virus domovský přístav
Na vhodná kotviště čili receptory nenarazí virus všude. Vědci z Kawaokova týmu nabídli lidským a ptačím chřipkovým virům různé typy laboratorně pěstovaných buněk z lidského dýchacího traktu. Zjistili, že lidské viry nacházejí pro spuštění hemaglutinové kotvy vhodné přístavy jinde než viry ptačí chřipky.

Lidské viry tíhnou k buňkám horních cest dýchacích. Proto nás při „obyčejné“ chřipce pálí v nose a v krku. Proto nemocný kašle a šíří kolem sebe virus s vykašlaným hlenem.

Ptačí viry včetně smutně proslulého viru ptačí chřipky H5N1 jsou přizpůsobeny k vazbě na „kotviště“ ptačích buněk. V lidském těle nacházejí vhodná „přístaviště“ jen v hloubi plic na povrchu buněk plicních sklípků. Pacienti nakažení ptačí chřipkou proto nevykašlávají virus v takových kvantech. To je také asi důvod, proč se virus H5N1 nešíří z člověka na člověka.

Na druhé straně však infekce plicních sklípků ztěžuje nemocnému dýchání a doslova jej dusí. Proto je nákaza ptačí chřipkou tak vážná a ve více než polovině případů končí smrtí. K proměně sporadického zabijáka H5N1 v masového vraha může podle Kawaoky dojít, jen pokud virus změní svou kotvu tak, aby se dokázal uchytit v horních cestách dýchacích nakaženého člověka.

Bude k tomu potřebovat zřejmě celou sérii změn dědičné informace a ty v dohledné době zcela jistě nezvládne. Pokud se mu to zdaří, vyklidí zároveň své dosavadní výsadní kotviště v plicních sklípcích a ztratí na nebezpečnosti.

Průběh onemocnění po infekci pozměněným virem by se mohl blížit standardní chřipce, která usmrtí obvykle jen jednoho ze sto tisíc nemocných. Díky práci Kawaoky a jeho kolegů také virologivé začínají mít velmi dobrou představu o charakteru mutací, které by proměnily virus H5N1 v původce pandemie. Nabízí se nám tak slušná šance, že zdravotníci potenciálně nebezpečný virus včas odhalí a přijmou proti jeho šíření potřebná razantní opatření.

Kawaokova studie vrhla světlo na tajemné cestičky viru ptačí chřipky v lidském těle, o kterých toho mnoho nevíme. I když už virus H5N1 zabil více než stovku lidí, informací o tom, kam všude virus v těle svých obětí proniká a jaké škody tam páchá, jsou jen zlomkovité.

Ptačí chřipka postihuje především země, kde lidé vyznávají islám či buddhismus a kde se z náboženských důvodů většinou neprovádějí pitvy. Navíc jde o země tropického pásma, kde je pohřbívání zemřelých urychleno.

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Internet Explorer. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Internet Explorer. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Internet Explorer. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Trápí vás bradavice? Zbavit se jich můžete i v pohodlí domova

Těšíte se na léto, příjemné sluneční paprsky, chvíle strávené s rodinou v přírodě, u vody nebo na výletech? Během těchto radovánek si ale můžete přinést bradavice. Zatočte s nimi snadno a rychle.