Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Vyklonovali myši z mrtvých zmražených buněk

WASHINGTON - Japonští vědci vyklonovali jako první na světě zdravé myši z mrtvých jedinců, jejichž těla byla dlouhou dobu zmražena. Oznámili to ve studii, kterou zveřejnil americký odborný časopis Proceedings of the National Academy of Sciences. Agentury, které zprávu převzaly, ji rovnou zveřejnily s otázkou, kdy bude možné vzkřísit mamuty.

Ilustrační foto

Vědci z výzkumného střediska v Kóbe vytvořili klony myší z buněčných jader z mozkové tkáně myší, které byly šestnáct let zmraženy při teplotě 20 stupňů pod nulou. Jádra byla vpravena do prázdných vajíček, ze kterých byla předem odstraněna původní DNA. Takto získaná embrya byla použita k vyprodukování zárodečných buněk, ze kterých pak bylo možné vytvořit dvanáct
zdravých myší. Autoři studie uvedli, že by bylo možné použít i buněčná jádra z jiných tělesných orgánů, ale s citelně nižším procentem předpokládané úspěšnosti.

Vedoucí výzkumného týmu Teruhiko Wakajama řekl časopisu New Scientist, že jeho experiment zvyšuje naději, že klonováním by bylo možné "vzkřísit" vyhynulé živočichy, jejichž těla se našla ve věčně zmrzlé půdě, jako jsou třeba mamuti. "Bylo by to velmi obtížné, ale naše práce naznačuje, že už to dlouho nebude science fiction," prohlásil.

Vědci už vytvořili klony mnoha zvířat, nejprve ovce a pak dalších, ale vždy z živých buněk.