Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Vyzkoušejte si maturitu z češtiny

Věda

  10:11
Přinášíme ukázku z cvičného testu k maturitní zkoušce z českého jazyka ve vyšší úrovni obtížnosti.
Studenti ve třídě (ilustrační foto)

Studenti ve třídě (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Jak se hodnotí

Didaktický test z češtiny obsahuje celkem 47 úloh, za které lze získat maximálně 100 bodů. Hranice úspěšnosti je 44 procent. Studenti budou mít na test 90 minut. U všech úloh a podúloh je právě jedna správná odpověď, za nesprávnou nebo neuvedenou odpověď se body neodečítají.

Další cvičné testy najdete na serveru www.novamaturita.cz

Úloha 1

VÝCHOZÍ TEXT

V rozmezí deseti až dvaceti minut poté, co Duponte vyslechl všechna fakta, která mu onen důstojník předal, případ vyřešil. Zesnulého otrávila madame Lafarge posledních chodem večeře. Z vraždy byla usvědčená, ale soucitná porota ji nakonec ušetřila trestu smrti. (M. Pearl, Přízrak Edgara Allana Poea)

Ve kterém z následujících úseků výchozího textu je chyba ve skloňování?

A) vyslechl všechna fakta
B) posledních chodem večeře
C) ji nakonec ušetřila trestu smrti
D) rozmezí deseti až dvaceti minut

Úloha 2

Který z následujících textů charakterizuje socialistický realismus?

A) Jeho zakladatelem byl italský básník F. T. Marinetti. Stejně jako
kubismus chtěl postihnout dynanismus moderního života. "Zapalte všechna muzea!" zněla úvodní slova jednoho z Marinettiho manifestů. Hlásal naprostý rozchod s minulostí, se vší starou kulturou, chtěl utvořit umění jako předvoj zbrusu nového věku techniky. Ve verších se tak objevovala letadla, rakety, automobily.

B) Pojem razil poprvé Antonín Matula, který tím pojmenoval Holečkovo konzervativně selské vidění světa. Právě monumentální Holečkovi Naši (poslední díl vyšel až v r. 1930) – s jejich oslavou selské tradice, půdy, národa, křesťanské víry a s jejich nedůvěrou k městské civilizaci a pokrokářství – se stali směru vzorem.

C) Autory tohoto směru spojoval zájem o moderní civilizaci a v básnické praxi volný verš, jímž naznačovali rytmus moderního života. Ukazovali novou tvář, živelnou materiální i duchovní sílu města, hromadnost navzájem provázaných jevů a obrovské masy obyvatel. Za předchůdce směru platí Američan Walt Whitman a jeho Listy trávy, které přeložil již Vrchlický (pod názvem Stébla trávy, který se v češtině vžil).

D) Směr měl být syntézou proletářské a avantgardní literatury, měl "pravdivě zobrazit realitu v jejím revolučním vývoji". Hlavním tématem byl život proletariátu a jeho revoluční perspektiva. Vzorem byla hlavně díla ruské sovětské literatury (Maxim Gorkij, Michail Šolochov). V Čechách tento směr prosazovali Bedřich Václavek a Kurt Konrad. Ve 30. letech přinesl směr výrazná literární díla, po roce 1948 byl jeho oficiální proud vesměs schematický a konvenční.

Úloha 4

VÝCHOZÍ TEXTY

TEXT 1: Želvy se díky svému zbarvení na zahradě mezi rostlinami velmi snadno ztratí. Pokud nechcete strávit hodiny jejich hledáním, přilepte jim na krunýř fluorescentní nálepku, která vám pomůže želvu rychle najít. (N. Priou, Babiččiny dobré rady)

TEXT 2: Předložkový výraz díky má od původu platnost hodnotící, vyjadřuje vztah příčinný k nějakému ***** jevu. […] Stává se však, že se s touto sekundární předložkou setkáváme i v takových spojeních, v nichž bychom spíše čekali výraz jiný. U této předložky se totiž projevuje tendence stát se výrazem uvádějícím příčinu děje bez hodnocení, neutrálně. (A. Polívková, Jazykové sloupky)

Výraz díky je v textu 1 použitý nevhodně. Rozhodněte s využitím této informace, které z následujících slov patří na vynechané místo (*****) v textu 2:

A) kladnému
B) zápornému
C) neutrálnímu
D) hodnocenému

Úloha 31

VÝCHOZÍ TEXT

Marsyas (1931) Karla Čapka začíná statí Poeta (napsanou už r. 1919), v níž je poezie zcela neznámého literárního ztroskotance na jedné straně ukázána jako zřícená stavba, smetiště úlomků různých kulturních a jazykových vrstev, avšak na druhé straně je tu obdivována třeba "naivní lahoda" těchto veršů: "… Pozdrav přináším / Těm, kdož mi dobře činí." (Z. Kožmín, Zvětšeniny ze stylu bratří Čapků)

Vypište z textu citaci z díla neznámého literárního ztroskotance.

Úloha 46

VÝCHOZÍ TEXT

Luk jenž od západu napíná se
Indián shlédl stopu na zemi
Poslední druhové zhynuli v dávném čase
a měsíc dorůstá prérie kamení
(Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)

Které z následujících písmen je názvem výchozího textu?

A) D
B) K
C) L
D) P

Úloha 47

VÝCHOZÍ TEXT

Každý věneček musí být z devatera kvítí, musí mít tři klásky obilní: žitný, ječný a pšeničný, dubový lísteček, z jedliny kvíteček a travičky sviteček. Pamatuj si, že v každém musí převládat jedna barva. Pro tátu bílej, haby nám bul milej; pro mámu z doušky mateří ha dorotího kvítí muší se věneček svíti; pro dívči z pivoněk, růží, haby byla jednou milá muţi.
(Vzhledem k povaze úlohy není zdroj výchozího textu uveden.)

Která z následujících možností se výrazně uplatňuje ve výchozím textu?

A) argot
B) slang
C) dialekt
D) neologismus

ŘEŠENÍ

1 B – 2 body
2 D – 2 body
4 A – 2 body
31 "...Pozdrav přináším/ Těm, kdož mi dobře činí." – 2 body
46 A – 2 body
47 C – 2 body

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...