Čtvrtek 2. dubna 2020svátek má Erika 11 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Z ostravského obýváku do prestižního časopisu

Marek Eliáš | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Marek Eliáš | foto: Marek Eliáš

OSTRAVA/PRAHA Botanik Marek Eliáš se podílel na studii o vývoji rostlin, kterou zveřejní páteční vydání časopisu Science.

Jediné, co jsem potřeboval, byl počítač připojený k internetu, říká botanik Marek Eliáš z Přírodovědecké fakulty UK v Praze a Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity.

Jeho jméno se objevilo mezi zhruba stovkou autorů z celého světa, kteří jsou podepsaní pod studií zveřejněnou v pátek v časopise Science. S většinou kolegů se přitom nikdy osobně nesetkal.

"Je to možná překvapující, ale dnes se dá dělat zajímavá věda na mezinárodní úrovni třeba doma u počítače v Ostravě," říká Marek Eliáš.

vraneček Selaginella moellenodroffii

Český biolog se stal členem týmu, který se zabýval čtením genomu drobné rostlinky vranečku (Selaginella moellenodroffii), jež roste ve východní Asii a patří mezi plavuně. "Hlavní motivací sekvenovat genom něčeho na první pohled tak obskurního, jako je vraneček, byl zájem lépe porozumět evoluci," říká Marek Eliáš.

Řadu informací o vývoji rostlin – jak se měnila stavba jejich těl nebo způsob rozmnožování – mají vědci díky studiu zkamenělin. Na molekulární úrovni ale může tento proces odhalit jen tzv. srovnávací genomika – porovnávání dědičné informace různých druhů. Právě proto má pro odborníky vraneček coby zástupce plavuní velký význam.

Oblíbené geny

Projekt čtení genomu vranečku začal v roce 2005 z iniciativy bioložky Jody Banksové z Purdue University v Indianě v USA. Vlastní sekvenování se odehrálo v Joint Genome Institute v Kalifornii.

vraneček Selaginella moellenodroffiiPo samotném "přečtení" genomu ale následuje obtížnější a zdlouhavější fáze tzv. anotace, tedy přiřazení základního biologického významu jednotlivým oblastem genomové sekvence.
Právě v této fázi se k projektu přidal Marek Eliáš.

"Moje práce spočívala především v anotaci určité kategorie genů, jíž se dlouhodobě zabývám," líčí český vědec.

"Okamžitě po zveřejnění prvních kusů genomové sekvence jsem z nich začal "vytahovat" své oblíbené geny a analyzovat je. Jelikož první výsledky byly zajímavé, napsal jsem Jody Banksové, která mne pak přizvala do anotačního týmu," vzpomíná Eliáš.

vraneček Selaginella moellenodroffii

Jedním dechem dodává, že jeho příspěvek do celého projektu byl jen zlomkem do obrovské skládačky. "Ale bez pečlivé anotace genomu není možné složit smysluplný a věrohodný obrázek o tom, co nám genomová sekvence vlastně říká," dodává český expert.

Více informací čtěte v úterní příloze LN Věda & Výzkum