Čtvrtek 9. července 2020svátek má Drahoslava 12 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Věda

Za ucpávání cév může stres

Krevní sraženina  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Krevní sraženina | foto: www-news.uchicago.edu

Ateroskleróza trápí prakticky každého, kdo už oslavil dvacáté narozeniny. Největší riziko spojené s touto civilizační chorobou představuje vznik krevních sraženin, které ucpávají životně důležité cévy. V konečném důsledku může sraženina vyvolat například infarkt nebo mozkovou cévní příhodu.

Nebezpečné sraženiny se nevytvářejí všude. Vznikají jen na dvou z každé stovky míst cévy poškozených aterosklerózou. Američtí lékaři nyní odhalili tajemství vzniku těchto „Achillových pat“ krevního oběhu.

Ateroskleróza nastupuje nenápadně. V buňkách hladké svaloviny ve stěnách cév se nejprve usazují tukové kapénky. V této fázi není céva zúžena a přítomnost tuků prozrazuje jen světlejší zbarvení cévy. Následně se tuky a cholesterol ukládají i mimo svalové buňky, v cévní stěně se hromadí vápenaté soli. V této „usazenině“, kterou lékaři označují jako aterosklerotický plak, dochází k zánětu a některé buňky hynou. Céva se začíná zužovat.

Mrtvé buňky jako žhavé magma
Nejnebezpečnější procesy nastoupí jen v těch místech cévy, kde plak pukne a odhalí ložisko odumřelých buněk. Do takto narušeného místa prorůstají krevní kapiláry, usazují se tu další vápenaté soli. Na „prasklém“ plaku se sráží krev a vytváří se chuchvalec schopný menší cévu zcela uzavřít.
Lékaři se snaží srážení krve v cévách potlačit, ale donedávna nevěděli, jaké procesy je spouštějí. Puknutí masy usazené na stěně cévy je nevypočitatelné jako sopečná erupce. Významná role přitom patří mase mrtvých buněk, která číhá pod povrchem cévy a podobá se žhavému magmatu v nitru dřímajícího vulkánu. Mrtvé buňky v nitru aterosklerotického plaku uvolňují do okolí látky, jež narušují povrch plaku, oslabují jej a zvyšují riziko jeho prasknutí.

Tým lékařů vedený Irou Tabasem z newyorské Columbia University došel k závěru, že masovou smrt buněk v cévě stižené aterosklerózou má na svědomí stres. Stresované buňky v aterosklerotickém plaku produkují velká množství bílkoviny CHOP, která ovládá funkci řady genů. Nabuzení těchto genů vede k masakru svalových buněk ve stěně cév.

Tabas to dokázal pokusem na myších, které měly metodami genového inženýrství zablokován gen pro bílkovinu CHOP a dostávaly potravy s vysokým obsahem tuku. Tato dieta vyvolává u myší aterosklerózu včetně tvorby nebezpečných krevních sraženin. Myši postrádající bílkovinu CHOP však měly plaky ve stěnách cév mnohem menší. V nitru plaků jim neodumíraly ve velkém buňky a také riziko tvorby krevních sraženin se dramaticky snížilo.

Razantní účinek vyblokování genu pro bílkovinu CHOP popsaný Tabasovým týmem ve studii zveřejněné významným vědeckým časopisem Cell Metabolism představuje bezpochyby dobrou zprávu.

„Skutečnost, že jsme byli s to odhalit gen kódující bílkovinu s tak dramatickým účinkem na smrt buněk v aterosklerotických placích, nás příjemně překvapila,“ přiznal Ira Tabas. „Očekávali jsme, že se na smrti buněk podílí mnohem více procesů a příspěvek každého z nich bude poměrně malý. Bílkovina CHOP a procesy, které v buňkách spouští, se ukazují jako vhodný cíl pro léky, které by zabránily nebezpečným procesům uvnitř aterosklerotických plaků.“

Tabas už vytypoval několik slibných látek, které by se mohly při léčbě aterosklerózy uplatnit právě díky jejich efektu na bílkovinu CHOP.

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Vlci útočí. Rodina z Beskyd se bojí o dcery i o turisty

Premium Klidný život rodiny žijící v beskydské obci Hrádek blízko Jablunkova, změnil útok vlků. „Sedmiletá dcera ráda chodí se...

Trpí vaše dítě nadváhou? Bez odborné pomoci se nadbytečných kil jen tak nezbaví

Obézních dětí přibývá. Přispívá k tomu současný životní styl, ve kterém chybí pohyb a pobyt na čerstvém vzduchu. Tyto děti jsou pak náchylnější k různým nemocem a často trpí i jejich psychika.