Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří

Zažité stereotypy: Učí se ve škole lépe kluci, nebo holky?

Škola (Ilustrační foto)

Škola (Ilustrační foto) foto: Shutterstock

Doporučujeme
Sedmiletá Anička miluje matematiku, a kdyby mohla, zrušila by hodiny pro ni nudného psaní a nahradila je časem, kdy se pracuje s čísly. Přesto se dřív nebo později dozví, že matematika pro holky moc není, protože její složitost stejně nepochopí, a tak nejspíš ztratí chuť se tento předmět učit.

Je to zvláštní paradox českého školství. Dívky mají lepší známky z matematiky, a to nejen na prvním stupni základní školy, ale dokonce i na druhém. Také se častěji hlásí na gymnázia, kde dosahují lepších výsledků, ale přesto jsou považovány za ty, kdo na technické předměty takzvaně nemají buňky.

Právě školní prostředí, v čele s přístupem vyučujících, mohou u dětí posílit zájem o nějaký obor nebo je od něj zcela odradit. To se týká nejen matematiky, ale i dalších předmětů. „Vztah k matematice, stejně jako k jiným předmětům, nelze vykládat přes biologické či genetické vlastnosti. Jestli má na mozek něco zásadní vliv, tak je to socializace a způsob výchovy a vzdělávání, které se u dívek a chlapců patrně liší,“ popisuje Michaela Svatošová, projektová manažerka organizace Gender Studies, která se věnuje problematice rovných příležitostí. Podle ní studie ukazují, že dívky mají sice o něco lepší výsledky než chlapci, a to i v matematice, avšak jejich dobré známky jsou hodnoceny jinak než u chlapců.

Proč škola holky diskriminuje? A proč mají přesto lepší známky? Výsledky testů PISA - komu jde matematika lépe? A kdo se uplatní v technických oborech?

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat