1. března 2012 7:00 Lidovky.cz > Relax > Věda

Průlom v reprodukci. Buňky žen vytvářejí vajíčka stále

Buňka (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Buňka (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

NEW YORK Američtí vědci prokázali u žen existenci kmenových buněk vaječníků, které jsou schopné produkovat vajíčka i v dospělosti.

Jak konstatuje agentura AFP, vyvrátili tak přes půl století staré tvrzení, že žena se rodí s daným počtem vajíček, které se během života neobnovují. Tímto zjištěním otevřeli nový prostor pro reprodukční medicínu.

Dosud byli vědci přesvědčeni, že počet vajíček, s nimiž se žena narodí, se během života zmenšuje a jejich zásoba je definitivně vyčerpána s obdobím přechodu.

Toto dogma poprvé zpochybnili vědci z massachusettské všeobecné nemocnice v roce 2004, když zjistili, že samičky myší jsou schopné produkovat vajíčka během dospělosti. "Pokud se výsledky potvrdí u člověka, budou muset být revidovány teorie o stárnutí reprodukčního systému ženy," prohlásil tehdy autor výzkumu Jonathan Tilly. Jeho tým si tehdy vyžádal velkou kritiku zejména kvůli provedení výzkumu jen u myší a použitým metodám.

Tehdejší zjištění nicméně potvrdily výsledky nové studie Tillyho výzkumu představené v neděli v časopisu Nature Medicine. Vědci dokázali, že kmenové buňky produkující vajíčka skutečně ve vaječnících ženy existují. Dospěli však ještě k dalšímu novému zjištění, že tyto buňky udržované v laboratorním prostředí, tedy mimo lidské tělo, jsou rovněž schopné produkovat vajíčka.

Revoluce v reprodukční vědě

Pro ženy tento objev znamená možnost reprodukce i v době, která pro ni není úplně vhodná, jako například po léčbě rakoviny.

Podle experta na reprodukci Allana Paceyho z Sheffieldské univerzity jde o skutečnou revoluci v lékařské vědě. "Zároveň to otevírá výjimečné možnosti k zachování plodnosti žen, které podstupují chemoterapii, nebo také těch, které trpí neplodností a je možné připravit vajíčka v laboratoři," uvedl lékař pro server BBC.

Lidovky.cz, ČTK