25. ledna 2013 19:46 Lidovky.cz > Relax > Věda

Biochemik Bezouška zřejmě zmanipuloval výsledky experimentů

Karel Bezouška je obviněn z manipulace výsledků výzkumu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Karel Bezouška je obviněn z manipulace výsledků výzkumu. | foto: Přírodovědecká fakulta UK

PRAHA Nepříjemná věc pro českou vědu. Známý český biochemik Karel Bezouška zřejmě zmanipuloval výsledky experimentů. Informovaly o tom na svých webech Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy a Mikrobiologický ústav Akademie věd ČR. Podle výsledků vyšetřování etické komise ustavené oběma institucemi se Bezouška s největší pravděpodobností dopustil porušení etiky vědecké práce během své kariéry opakovaně.

Bezouška podle komise porušil vědeckou etiku nejméně v pěti případech.

Vysoká publikační činnost
"Komise po vyslechnutí všech svědků, včetně profesora Bezoušky, usoudila, že Bezouška manipuloval se vzorky a s nejvyšší pravděpodobností opakovaně uměle připravoval pozitivní výsledky, které měly potvrzovat vazby sacharidů na protein NKR-P1," oznámila Akademie věd a Univerzita Karlova.

NEPŘEHLÉDNĚTE

Podle komise byl dosud považován za vynikajícího biochemika a jednoho ze zakladatelů české proteomiky, disciplíny zabývající se studiem proteinů.

"Publikační aktivita profesora Bezoušky byla vysoká - více než 100 článků v recenzovaných mezinárodních časopisech," uvedla komise.

Vyšetřování etické komise
Podezření se objevilo už ve zprávě britské Rady pro lékařský výzkum z roku 1999, která popisovala nesrovnalosti v jedné z Bezouškových prací. Rada zaslala své stanovisko Bezouškovi a dvěma pracovníkům Mikrobiologického ústavu AV ČR spolu s doporučením, aby zprávu předali vedení ústavu.

"Příjemci dopisu ale neinformovali ani předsedu Akademie věd, vedení ústavu či Přírodovědecké fakulty UK. O existenci stanoviska se nevědělo až do roku 2012, kdy případ začala vyšetřovat etická komise," sdělily na webech akademie i univerzita.

ČTĚTE TAKÉ

Vyšetřování etické komise proto začalo až loni, kdy pojaly podezření tři studentky z laboratoře Mikrobiologického ústavu. "Jedna z nich provedla ověřovací pokusy, které odhalily, že s experimentálním materiálem bylo manipulováno bez vědomí pracovníků laboratoře," napsala komise. Proto ústav nainstaloval kamery, které v noci na 20. března a znovu o dva dny později zachytily Bezoušku, když vnikl do laboratoře a do lednice se vzorky.

Kvůli tomu Univerzita Karlova i Akademie věd rozvázaly s Bezouškou už v dubnu 2012 pracovní poměr. Nyní také vyzvaly všechny vědce, kteří s Bezouškou spolupracovali, aby ověřili správnost publikací a pokusů. "Etická komise vyjadřuje víru, že tento případ byl v české vědě ojedinělou událostí a nebude se již opakovat," sdělily instituce.

Lidovky.cz, ČTK