Čtvrtek 2. dubna 2020svátek má Erika 11 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Nejdřív krávy, potom cyklisté. V Indii dodržují dopravní hierarchii

Hinduistický kněz projíždí kolem vojáků střežící silnici ve městě Ajódhja  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hinduistický kněz projíždí kolem vojáků střežící silnici ve městě Ajódhja | foto: Reuters

DILLÍ Pravidla silničního provozu jsou v Indii čistě teoretická, ale přísně se tu dodržuje hierarchie: na prvním místě jsou kamiony, pak osobní automobily a nakonec cyklisté. Ti jsou na tom sice o trochu lépe než pěší, ale hůř než posvátné krávy.

Píše o tom agentura AFP. Na hlavních silnicích stejně jako v úzkých uličkách určuje rozměr vozidla a někdy i hlomoz, jaký vydává, postavení toho, kdo je řídí.

Kamiony a autobusy, řízené v lepším případě s arogancí, v horším případě s vyloženě nepřátelskými úmysly, stojí na špičce pomyslné pyramidy; za nimi následují osobní automobily. Pak to jsou rikši a krávy a teprve nakonec cyklisté. Pěší do této hierarchie vůbec nejsou zahrnuti.

Přes ekonomický růst v posledních letech zůstává bicykl pro chudé Indy nebo příslušníky rodící se střední třídy oblíbeným dopravním prostředkem: jízdní kolo vlastní 45 procent indických domácností. Kalkata letos v srpnu zakázala cyklistům přístup do 174 ulic tohoto velkoměsta na východě Indie. To vyvolalo nepochopení a demonstrace.

Cyklisté v Indii nemají žádný prostor

Indie se snaží vystrnadit cyklisty z měst, zatímco mnoho měst ve světě cyklistiku naopak podporuje, konstatuje nevládní organizace Centrum pro vědu a životní prostředí. V celé Indii musejí cyklisté bojovat o to, aby si zajistili alespoň trochu prostoru.

Vládnoucí třídě, která sama jezdí v automobilech, je naprosto lhostejné úsilí, jaké musí drobný úředník nebo dělník vynaložit, aby mohl na kole dojet do zaměstnání, konstatuje nejslavnější žijící indický architekt Charles Correa.

Činitelé jezdí auty. Na kole by spadli

"Nikdo z těch nahoře neumí na kole jezdit, Spadli by, sotva by na kolo nasedli," žertuje. "O městech rozhodují lidé, kteří jezdí autem, na rozdíl od mnoha vyspělých zemí, kde dost činitelů používá veřejnou dopravu nebo bicykl. To není případ Indie. Tady je to jako za starých časů, sáhiba nesmí být vidět, jak čeká na autobus," dodává.

Jednačtyřicetiletý Sušíl Kumar vychází z bytu ráno v šest hodin. Chodí pracovat na ministerstvo komunikací, kde je nízkým úředníkem za měsíční plat 5500 rupií (asi 1650 Kč). Na kole ujede z chudinského předměstí Dillí až do stinných bulvárů v centru města 24 kilometrů. Trvá mu to hodinu a půl, zpět domů pak často až dvě hodiny. Měsíčně tak najezdí tisíc kilometrů.

"Už mě srazilo auto, ale naštěstí pak včas zastavilo, takže mě nepřejelo," říká tento otec čtyř dětí, který denně po příjezdu do zaměstnání telefonuje ženě, aby ji uklidnil, že dojel bez úhony. "Je to velmi nebezpečné. Je tu sice metro, ale to by mě stálo denně 60 rupií, a to si nemohu dovolit," dodává.

Kumara na jeho starém rozrachoceném bicyklu bez světel, oblečeného v jednoduchou košili a bavlněné kalhoty, lze snadno identifikovat jako příslušníka třídy chudých zaměstnanců, které stále více z center velkoměst vytlačuje vysoký nájem.

"Hierarchie na silnicích je v Indii dána," soudí Aníl Šukla, jeden z činitelů zodpovědných za silniční provoz v Dillí. Lituje, že tu nejsou cyklistické stezky či dráhy a ani žádný jiný prostor pro cyklisty. "Cyklista je tvor, jenž je na samém konci hierarchie," říká.

V Indii se ročně prodá na 12 milionů jízdních kol

Kola se prodávají ve velkém, u aut je tomu naopak. Prodá se jich jen 1,89 milionu, ačkoli v posledních letech v zemi sílí střední třída. "Podíváte-li se, jak lidé jezdí do práce, vidíte, že používají veřejnou dopravu, kolo nebo chodí pěšky," říká Šukla. "Indická města nejsou stavěna pro většinu," dodává.

Podle sčítání z roku 2011 vlastní 45 procent indických domácností bicykl, 21 procent má moped nebo motocykl a jen pět procent automobil.

V Indii se nicméně ročně prodá na 12 milionů jízdních kol, ale jen 1,89 milionu automobilů, ačkoli v posledních letech v zemi sílí střední třída. "Podíváte-li se, jak lidé jezdí do práce, vidíte, že používají veřejnou dopravu, kolo nebo chodí pěšky," říká Šukla. "Indická města nejsou stavěna pro většinu," dodává.

Podle sčítání z roku 2011 vlastní 45 procent indických domácností bicykl, 21 procent má moped nebo motocykl a jen pět procent automobil.

,
Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....