Astronom Petr Horálek o víkendu na Pardubicku zachytil na fotografii...

Astronom Petr Horálek o víkendu na Pardubicku zachytil na fotografii Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Přeletěla přímo před Měsícem (vlevo je složený snímek zachycující průlet ISS před Měsícem, vpravo detail stanice). Na vyfotografování úkazu měl jen o něco málo víc času než jednu sekundu, řekl 17. září 2019. Ve vesmíru se stanice pohybuje od roku 1998, jedinou trvale obydlenou stanicí je od roku 2000. | foto: ČTK

Astronom z Pardubic vyfotil vesmírnou stanici

Magazín
PARDUBICE - Astronom Petr Horálek o víkendu na Pardubicku zachytil na fotografii Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Přeletěla přímo před Měsícem. Na vyfotografování úkazu měl jen o něco málo víc času než jednu sekundu, řekl. Ve vesmíru se stanice pohybuje od roku 1998, jedinou trvale obydlenou stanicí je od roku 2000.

Kosmická stanice je od povrchu naší planety vzdálená přibližně 400 kilometrů. Je velká asi jako basketbalová hala. Člověk ji může spatřit, pokud ji osvětlí Slunce, ve stínu Měsíce, nebo je vidět na obloze za dne. „Dá se vzácně zachytit, když se její tmavá silueta promítne na zářivé kosmické těleso, ve dne na Slunce, v noci na Měsíc,“ řekl Horálek.

Stanici bylo možné vyfotit v neděli ve 22:18 v 23 kilometrů širokém pásmu na Pardubicku. Krajské město bylo uprostřed pásu. Astronom měl dobrý fotoaparát a teleobjektiv s metrovým ohniskem. ISS se objevila před Měsícem na 1,3 sekundy.

„Samotné fotografování je poněkud náročnější, trošku připomíná hru na slepou bábu. Byl pouze znám přesný čas úkazu a oblast, v níž k úkazu dojde. Musel jsem tedy mít po ruce hodinky s přesným časem na sekundy. Použil jsem GPS lokátor s časem poskytnutým družicemi nad hlavou,“ řekl Horálek.

NASA vyšetřuje první vesmírný zločin. Astronautka měla z ISS lustrovat bankovní účet exmanželky

V neděli v noci byla na Pardubicku slabá oblačnost. Nejlepší výhled se nabízel mezi Turkovicemi a Sovolusky. „Tam jsem pak netrpělivě čekal na kýžený čas 22:18:40, kdy jsem zmáčkl spoušť a nechal velice rychle sekvenčně snímat Měsíc. Po dvou sekundách jsem záznam zastavil. Na 13 snímcích se objevila postupně se sunoucí stanice před Měsícem,“ řekl Horálek.

Zájemci s dobrým fotografickým vybavením si mohou pořídit své snímky také. V následujících dnech bude stanice vidět na Vysočině. V orientaci jim pomohou webové stránky. „Tam stačí zadat lokaci a období, kdy chcete přelet ISS vidět, skript vygeneruje seznam úkazů v navolené dojezdové vzdálenosti i interaktivní mapy,“ řekl Horálek.

Autor: ČTK