130 let

Příchod vína Beaujolais Nouveau oslavovali i v Japonsku. | foto: AFP

Celý svět oslavuje příchod Beaujolais

Magazín
  •   16:26
PAŘÍŽ - Beaujolais Nouveau. Francouzské víno, které zná snad každý, se začalo úderem dnešní půlnoci prodávat po celém světě. Podle některých odborníků jde jen o vydařený marketing. Rituál degustací připadající na třetí čtvrtek v listopadu se však koná přes dvě desítky let.

Letošní nové beaujolais se po půlnoci začalo prodávat i v jeho domovské zemi - Francii. Slavnostní otevírání lahví nastalo v "metropoli" tohoto mladého vína, v obci Beaujeu na jihovýchodě země, kde se při této příležitosti shromáždilo několik tisíc lidí, hlavně zahraničních turistů. Nehlučně a spíše se skromností se lahve beaujolais nabízely také v samoobsluhách a řetězcích specializujících se na víno v ostatních částech země včetně Paříže.

Oslavy mladého vína v obci Beaujeu na jihovýchodě Francie.V Beaujeu nedaleko Lyonu tisíce nadšenců odpočítávaly jako o Silvestru deset posledních vteřin před půlnocí, než se za výbuchů zábavní pyrotechniky začaly uvolňovat zátky na prvních lahvích. Slavnostního banketu se zúčastnilo 1400 hostů 18 národností, kteří byli ochotni zaplatit za vstupné 80 eur (2050 korun).

Ostatní zájemci, mezi nimiž bylo nemálo studentů i z Dálného východu, se mohli pustit do degustace na náměstí. Před půlnocí nebyli návštěvníci ochuzeni o tradiční procesí, zavedené teprve před 20 lety, kdy vinaři tlačí trakaře naplněné hořící suchou révou, což má symbolizovat konec namáhavé sklizně.

Novinkou je růžové beajolais
V Paříži v počínající vánoční atmosféře vábily nápisy na nové Beaujolais Nouveau se prodává i v supermarketech.beaujolais do bister a několika restaurací stejně jako například do prodejní sítě Nicolas, která se specializuje na víno. K dispozici byly zhruba tři druhy lahví na místech určených pro nejrůznější, zejména slevové akce i v samoobsluhách a hypermarketech. Ceny "sedmiček" se pohybují zhruba od čtyř do šesti eur (od 100 do 150 korun). V Tokiu je zájemci seženou za v přepočtu asi 640 korun, za což se dá i ve Francii, která je na české poměry dražší, sehnat již velmi dobré víno.

Letošní novinkou je nabídka růžového beaujolais, kterého vinaři dali na trh 400.000 lahví, což je prozatím jak kapka v moři celkového množství 50 milionů kusů. Do zahraničí bylo nového beaujolais vyvezeno 47 procent, a to zejména do Japonska a Spojených států. Stejně jako ve Francii, tak i v těchto zemích spotřeba beaujolais v posledních letech klesá.

Přílišná medializace vína?
Lidé po celém světě ochutnávají Beaujolais Nouveau.Francouzští vývozci tedy nelenili a připravili pro letošek mohutnou reklamní kampaň. Před novináři hovoří také o hedvábné chuti s příchutí malin, kterou lze v letošním beaujolais nalézt. Vzhledem k letošnímu nepříznivému počasí, které do poloviny září nepřinášelo příliš sluníčka, se však francouzští odborníci na víno shodují, že letos bude poměrně kyselejší. To dává nepříznivou předpověď pro celou letošní sklizeň, která byla nižší než v předchozích letech. Vinaře navíc trápí ekonomická krize, která patrně ještě zhorší odbyt na domácích i zahraničních trzích.

Jestliže odborníci hovoří v lepším případě o novém beaujolais jako o průměrném vínu, rezervované jsou i reakce na diskusních fórech na internetu. "Překvapuje mě, že v zemi dobrého vína se přece jen zkonzumuje 53 procent nového beaujolais. To se ztrácejí dobré mravy," uvádí se v jednom z příspěvků.

Podle vinařského odborníka Alaina Alberta není nové beaujolais velké víno, ale je to víno k oslavám. Varoval nicméně před přílišnou medializací vína, "od kterého se žádá více než je s to poskytnout".

Autoři: ČTK, Lidovky.cz