130 let
Přes polovinu dětí EU konzumuje energy drinky.

Přes polovinu dětí EU konzumuje energy drinky. | foto: Shutterstock

Doporučujeme

Dítě a reklama: máme je nějak chránit?

Magazín
  •   6:23
„Mami, kup to prosím! Pak tam u nás všude vyrostou kytičky úplně nádherně barevný!“ líčil mi pětiletý synek nadšeně v obchodě, zatímco v ruce držel dezinfekci do záchodu. „Ukazovali to v televizi tamhle podívej,“ pokračoval a obrátil se na obrazovku v supermarketu, kde vysílají reklamy.

Ze stejných důvodů mi pak doporučoval jogurt, po kterém se reklamní matka „hrozně hezky smála“, takže prý i já budu „takhle šťastná“. Musela jsem se smát, ale zároveň mě zarazilo, jak moc dobře na děti funguje reklama. Ostatně skoro všechny výrobky, po kterých Kryštof touží, zná z reklam, kterým se v dnešním světě nikdo nevyhne (ani lidi, kteří dětem zakazují televizi).

ČTĚTE TAKÉ:

Náš rodinný kamarád, ředitel jedné z nejlepších reklamek, nám vyprávěl, že spoty cílí i na batolata, které dokáží ve výběru ovlivnit. Je fakt, že se Kryštof už coby roční miminko natahoval po jednom konkrétním jogurtovém krému, která byl všude včetně chodeb v ordinaci u lékaře. A teď v Německu po mě zas vyžaduje jediný výrobek, který tu má největší kampaň - přeslazený chemický jogurt, který bych mu jinak nekoupila…

Nově nám reklama a barevné postavičky vstupují i do módy. (Kryštofa donedávna nechávalo oblečení chladným.) Teď mu jde především o to, aby obsahovalo, jak říká „engy beds“: nebudu sem psát jejich originální název, ale rodiče možná tyhle barevné ptáky znají.  Já je znám dokonale - syn je má na botách, na kšiltovce, na triku, na pásku i na slipech. Jeho představa vkusného oblečení je jasná: musí to být tepláky a musí na nich být tihle ptáci. Při koupání mi teď nadšeně vyprávěl, že by ty opeřence chtěl mít na všem v bytě: na posteli, na závěsu do koupelny, na umyvadle….

Deník matky

Veronika Jonášová je novinářka. Od roku 2003 pracovala v Lidových novinách - především v magazínu Pátek. Poté přešla do České televize, kde působí doteď jako reportérka a moderátorka. Ve volném čase se věnuje psaní a synovi Kryštofovi.

Reklama ho tedy ovlivňuje. Na druhou stranu si nedělám iluze, že bych ho od ní nějak izolovala. Do pralesa se stěhovat neplánujeme. Vybavuju si ostatně, že i já jsem toužila s dětmi po věcech, co někde „propagovali“.  Samozřejmě Česko v raných devadesátkách toho moc nenabízelo.

Dodnes si ale vybavuju reklamu na prací prášek Vizír – možná jednu z prvních porevolučních se sloganem „Vy zíráte, my zíráme!“. Jako dítě jsem rozhodně zírala a pak jsem nutila mojí maminku k jeho koupi.  Taky jsem milovala jistou čokoládovou tyčinku, která se projížděla po mléčné dráze a byla tak lehká, že plavala v mléce…. Vzpomene si někdo? Takže se Kryštof tak moc neliší. Jen doufám, že se mu časem změní vkus a nedonutí nás zcela zahalit sebe i byt do ptačích oděvů.
 

Názor psycholožky: Jak chránit dítě před reklamou?

V dnešní době je reklamy všude kolem nás obrovské množství a nelze se jí vyhnout. Děti jsou velmi citlivými příjemci a nedokážou ještě dobře rozlišit, že pěkný obrázek neznamená správnou (nebo zdravou) koupi. Rodiče se mohou pokusit příjem reklamy v domácnosti omezit – například ztlumením televize při bloku reklamy. Ale největší pomocí je vlastní příklad a vysvětlování – na co a na koho je reklama cílena, zda říká pravdu, zda danou věc potřebujeme a proč ne. Není špatné si také stanovit pravidla pro nakupování.

Autor: