Už přízvisko „domácí“ může v zákazníkovi vzbuzovat pocit, že si kupuje něco kvalitního. Místo podomácku vyrobené limonády však může často dostat naředěnou, kupovanou sodovku nebo vodu z kohoutku ochucenou chemickými šťávami. Pro efekt restaurace přihodí kousek ovoce, aby bylo zmatení dokonalé.
Podniky pak na takovém produktu získají i tisíce procent nad skutečné náklady. Voda z kohoutku navíc nesmí být považována za potravinu, protože jinak by restaurace musely podat lidem její přesné složení.
Nápoje pro horké letní dny: Vyzkoušejte limonády z rybízu či levandule![]() |
Podle průzkumu agentury Datank, který má server Lidovky.cz k dispozici, lidé často uváděli, že pod spojením „domácí limonáda“ si představují produkt, který podnik sám vyrobí, bude bez chemie a doplní ho čerstvé ovoce. Většina lidí (87 %) pak považuje název „domácí“ za klamavý, pokud je produkt vyroben z koncentrátu.
Pokud si domácí limonádu respondenti objednají v restauraci, až 70 % z nich se zajímá o její složení. Jedna pětina dotázaných uvedla, že s tím měli někdy ze strany obsluhy problém.
V dalších odpovědích vyšlo najevo, že 45 % lidí nemá jasný názor na limonády a vybírá je podle chuti. 37 % lidí vyhledává domácí limonády právě z toho důvodu, že jsou podle nich zdravé, čerstvé a bez chemických přísad. 18 % zákazníků upřednostňuje značkové limonády.
Podle dalších výsledků ženy tento druh nápoje upřednostňují, zatímco muži raději sáhnout po značkové limonádě. Nejvíce oblíbená je domácí limonáda u věkové skupiny 35 až 44 let, kde si tento výrobek vybírá o 30 % lidí více než limonádu značkovou.
Průzkum, v kolika restauračních zařízeních je „domácí limonáda“ skutečně domácí, zatím neexistuje.