Neděle 15. prosince 2019svátek má Radana, Radan 9 °C občasný déšť Předplatné LN
31. srpna 2015 6:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

‚Domácí‘ limonády v restauracích frčí. Může jít ale o předražené náhražky

Čerstvá citronáda s mátou - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerstvá citronáda s mátou - ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA V létě, kdy teploty dosahují až tropických hodnot, zájem o klasické pivo klesá a nahrazují ho ochucené varianty či limonády. Právě ty domácí nabízí v současnosti čím dál více restauračních zařízení. Ovšem za tímto lákavým názvem se může skrývat předražený podfuk, jehož složení je horší než u slazených balených nápojů známých značek.

Už přízvisko „domácí“ může v zákazníkovi vzbuzovat pocit, že si kupuje něco kvalitního. Místo podomácku vyrobené limonády však může často dostat naředěnou, kupovanou sodovku nebo vodu z kohoutku ochucenou chemickými šťávami. Pro efekt restaurace přihodí kousek ovoce, aby bylo zmatení dokonalé.

Podniky pak na takovém produktu získají i tisíce procent nad skutečné náklady. Voda z kohoutku navíc nesmí být považována za potravinu, protože jinak by restaurace musely podat lidem její přesné složení.

Podle průzkumu agentury Datank, který má server Lidovky.cz k dispozici, lidé často uváděli, že pod spojením „domácí limonáda“ si představují produkt, který podnik sám vyrobí, bude bez chemie a doplní ho čerstvé ovoce. Většina lidí (87 %) pak považuje název „domácí“ za klamavý, pokud je produkt vyroben z koncentrátu.

Pokud si domácí limonádu respondenti objednají v restauraci, až 70 % z nich se zajímá o její složení. Jedna pětina dotázaných uvedla, že s tím měli někdy ze strany obsluhy problém.

Okurková, zázvorová, rybízová. Jak na domácí limonády?

Okurková, zázvorová, rybízová. I takové příchutě mohou mít domácí limonády.

V dalších odpovědích vyšlo najevo, že 45 % lidí nemá jasný názor na limonády a vybírá je podle chuti. 37 % lidí vyhledává domácí limonády právě z toho důvodu, že jsou podle nich zdravé, čerstvé a bez chemických přísad. 18 % zákazníků upřednostňuje značkové limonády.

Podle dalších výsledků ženy tento druh nápoje upřednostňují, zatímco muži raději sáhnout po značkové limonádě. Nejvíce oblíbená je domácí limonáda u věkové skupiny 35 až 44 let, kde si tento výrobek vybírá o 30 % lidí více než limonádu značkovou.

Průzkum, v kolika restauračních zařízeních je „domácí limonáda“ skutečně domácí, zatím neexistuje.

, Lidovky.cz
Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Ranč Zorro pedofilního milionáře Jeffreyho Epsteina v poušti v Novém Mexiku,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Sexting | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Členové saudských speciálních sil během zásahu ve Velké mešitě v Mekce. (1979) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...