Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dražba ´Hitlerova´ auta

Magazín

  9:23
NEW YORK - Aukční síň Christie's chystá dražbu vzácného automobilu, který se pravděpodobně stane nejdražším vydraženým vozem v historii. V únoru příštího roku síň uspořádá v Paříži aukci závodního automobilu vyrobeného před válkou na objednávku Adolfa Hitlera.

Adolf Hitler foto: Reprofoto

Automobil je jedním z posledních pěti exemplářů značky Auto Union D-Type. „I díky tomuto faktu se jeho cena může vyšplhat na 12 milionů dolarů (v přepočtu 250 milionů korun),“ uvedl Rupert Banner z automobilového oddělení Christie's.

Poté, co se Hitler stal v roce 1933 říšským kancléřem, nabídl půl milionu říšských marek za návrh závodního automobilu, který by demonstroval technologickou vyspělost třetí říše. Zakázku původně získala automobilka MercedesBenz. Lepší finanční zajištění však nakonec slíbil inženýr Ferdinand Porsche, který pracoval pro koncern Auto Union, předchůdce dnešního Volkswagen-Audi. Po několika letech práce se v roce 1939 zrodil model Auto Union D-Type přezdívaný Stříbrný šíp.

Na svou dobu měl tento otevřený závodní monopost výjimečné vlastnosti: motor byl umístěn uprostřed před zadní nápravou. Přeplňovaný dvanáctiválec s výkonem 485 koní dosahoval rychlosti až 300 kilometrů v hodině. V mnoha ohledech tak D-Type představoval „nahlédnutí do budoucnosti automobilového závodění“, napsal server CNN. Podle Bannera byl v podstatě velmi podobný moderním vozům Formule 1.

Jediné, co mu chybělo, bylo bezpečnostní vybavení. Tehdejší závodní auta neměla ani pásy, protože za výhodu se považovalo, když řidič při havárii vyletí z auta. Jediné, co přispívalo k jeho bezpečnosti, byl snímatelný volant, který v případě požáru umožnil snazší vyproštění řidiče z vozu.

Poslední závod Vozy D-Type vyhrály před válkou několik závodů Grand Prix po celé Evropě. V neděli 3. září 1939 -v den, kdy Velká Británie vyhlásila Německu válku, se v Bělehradě jela za účasti pouhých pěti startujících Velká cena Jugoslávie, poslední předválečný závod Grand Prix. Na Polsko už dva dny dopadaly bomby a Evropa měla docela jiné starosti. V Bělehradě tehdy vyhrál italský jezdec Tazio Nuvolari na Auto Unionu. „Bylo to legendární období závodů,“ řekl Banner o předválečných letech. Tazio Nuvolari vyhrál mimo jiné v roce 1935 Velkou cenu Československa v Brně. O tři roky později tento malý vitální Ital, proslulý svým efektním stylem jízdy a žlutým pulovrem, spojil svůj osud se značkou Auto Union.

Podle Bannera byla většina D-Typů po válce zničena, některé byly převezeny jako válečné reparace do SSSR. Automobil, který jde v únoru do aukce, byl objeven koncem 80. let na Ukrajině - sice rozebraný na součástky, ale jinak nepoškozený. Stejné štěstí neměl druhý exemplář, nalezený poblíž, ale rozříznutý napůl.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!