Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

‚Evropská Atlantida‘. Britští vědci na dně Severního moře objevili nástroje staré 12 tisíc let

Magazín

Minulý měsíc tým belgických a britských vědců pracoval ve vodách Severního moře, kde hledal důkazy pravěké lidské činnosti. Vědcům se během 11 dní trvající výpravy podařilo objevit jak předměty naznačující přítomnost našich předků, tak i pozůstatky pravěkého lesa či řeky.

Artefakty nalezené během červnové expedice britských a belgických vědců. foto: University of Wales, Trinity Saint David

HISTORIE: Doggerland – evropská „Atlantida“?

Vědci už delší dobu předpokládali, že dnešní oblast mezi evropským kontinentem a Britskými ostrovy, která patří k nejrušnějším místům lodní dopravy v Evropě, pod svou hladinou skrývá tajemství. Naznačovaly to nálezy artefaktů, které objevovali rybáři a které vedly odborníky k přesvědčení, že se zde v minulosti nacházela obývaná pevnina.  Dva roky na základě údajů od ropných a plynárenských společností dávali vědci dohromady model mořského dna oblasti známé jako Doggerland, kterou pohřbila vodní hladina v závěru doby ledové.

Na základě zpracovaných dat se v červnu pustili do podrobnějšího pátrání v předem vytyčených oblastech, výzkum belgických a britských odborníků vedl geolog a archeolog Martin Bates z Lampeterské univerzity. „Naším úkolem v Lampeteru je prozkoumat mořské dno a rekonstruovat jeho geologické proměny za posledních 100 000 let. Na základě těchto informací můžeme určit pravděpodobná místa na mořském dně nebo pod ním, na kterých byli naši předci aktivní a kde žili,“ uvedl Bates ve zprávě Waleské univerzity.

Pro výzkum terénu použil tým vědců kromě tradičních metod geofyzikálního průzkumu i novější techniky včetně metod akustického profilování za pomoci sonaru, který se používá k výzkumu mořského dna. Podařilo se jim získat informace o zachovaném povrchu půdy z období raných čtvrtohor, které začaly s koncem poslední doby ledové přibližně před 12 tisíci lety.

Pravěký les i řeka

V oblasti severně od britského města Cromer se vědci soustředili na možnou existenci řek, které modely naznačovaly a tím i zvýšenou pravděpodobnost nálezu pozůstatků lidské činnosti. Úspěšně. Kromě rašeliny se jim podařilo objevit i jedinečné artefakty. Nalezený pazourek naznačuje výrobu dalších kamenných nástrojů, další objevený větší kus tohoto předmětu se podle výzkumníků mohl odlomit z většího nástroje, pravděpodobně kladiva. Na východ od této oblasti poté objevili pozůstatky starého dřeva naznačující existenci pravěkého lesa.

Trasa výzkumné akce. V bodě B vědci objevili důkazy naznačující existenci řeky a kamenné artefakty v jejím okolí. V místě C pak pozůstatky pravěkého lesa.

Tyto nálezy nejenže dokazují přítomnost člověka v jižní části Severního moře před desítkami tisíci let, zároveň mohou archeologové poprvé s jistotou prokázat i jeho aktivitu v hlubších vodách moře. „V práci budeme dále pokračovat pro upřesnění našich poznatků ve větším kontextu nálezů a pro naplánování dalších průzkumů těchto skrytých prehistorických krajin,“ uvedl dle serveru Business Insider Martin Bates.