13. července 2019 17:28 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

‚Evropská Atlantida‘. Britští vědci na dně Severního moře objevili nástroje staré 12 tisíc let

Artefakty nalezené během červnové expedice britských a belgických vědců. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Artefakty nalezené během červnové expedice britských a belgických vědců. | foto: University of Wales, Trinity Saint David

Minulý měsíc tým belgických a britských vědců pracoval ve vodách Severního moře, kde hledal důkazy pravěké lidské činnosti. Vědcům se během 11 dní trvající výpravy podařilo objevit jak předměty naznačující přítomnost našich předků, tak i pozůstatky pravěkého lesa či řeky.

Vědci už delší dobu předpokládali, že dnešní oblast mezi evropským kontinentem a Britskými ostrovy, která patří k nejrušnějším místům lodní dopravy v Evropě, pod svou hladinou skrývá tajemství. Naznačovaly to nálezy artefaktů, které objevovali rybáři a které vedly odborníky k přesvědčení, že se zde v minulosti nacházela obývaná pevnina.  Dva roky na základě údajů od ropných a plynárenských společností dávali vědci dohromady model mořského dna oblasti známé jako Doggerland, kterou pohřbila vodní hladina v závěru doby ledové.

Na základě zpracovaných dat se v červnu pustili do podrobnějšího pátrání v předem vytyčených oblastech, výzkum belgických a britských odborníků vedl geolog a archeolog Martin Bates z Lampeterské univerzity. „Naším úkolem v Lampeteru je prozkoumat mořské dno a rekonstruovat jeho geologické proměny za posledních 100 000 let. Na základě těchto informací můžeme určit pravděpodobná místa na mořském dně nebo pod ním, na kterých byli naši předci aktivní a kde žili,“ uvedl Bates ve zprávě Waleské univerzity.

Pro výzkum terénu použil tým vědců kromě tradičních metod geofyzikálního průzkumu i novější techniky včetně metod akustického profilování za pomoci sonaru, který se používá k výzkumu mořského dna. Podařilo se jim získat informace o zachovaném povrchu půdy z období raných čtvrtohor, které začaly s koncem poslední doby ledové přibližně před 12 tisíci lety.

Pravěký les i řeka

V oblasti severně od britského města Cromer se vědci soustředili na možnou existenci řek, které modely naznačovaly a tím i zvýšenou pravděpodobnost nálezu pozůstatků lidské činnosti. Úspěšně. Kromě rašeliny se jim podařilo objevit i jedinečné artefakty. Nalezený pazourek naznačuje výrobu dalších kamenných nástrojů, další objevený větší kus tohoto předmětu se podle výzkumníků mohl odlomit z většího nástroje, pravděpodobně kladiva. Na východ od této oblasti poté objevili pozůstatky starého dřeva naznačující existenci pravěkého lesa.

Trasa výzkumné akce. V bodě B vědci objevili důkazy naznačující existenci řeky a kamenné artefakty v jejím okolí. V místě C pak pozůstatky pravěkého lesa.

Tyto nálezy nejenže dokazují přítomnost člověka v jižní části Severního moře před desítkami tisíci let, zároveň mohou archeologové poprvé s jistotou prokázat i jeho aktivitu v hlubších vodách moře. „V práci budeme dále pokračovat pro upřesnění našich poznatků ve větším kontextu nálezů a pro naplánování dalších průzkumů těchto skrytých prehistorických krajin,“ uvedl dle serveru Business Insider Martin Bates.

amAnna Mikolandová

Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci

Výchova dětí je těžká disciplína a neexistuje univerzální návod. Jak potrestat dítě, které neposlouchá? Fyzické tresty, zákazy nebo stačí jen domluva? Odborníci v tom mají jasno.