PAŘÍŽ Francouzské rychlovlaky TGV chtějí zlomit rekordní hranici. Příští rok se pokusí překonat vlastní, 16 let staré maxium. Stroje nové generace chtějí jet nejméně 550 a v ideálním případě až 570 km/h.
Dosavadní rekord z roku 1990 v této kategorii činí 515 kilometrů v hodině. Absolutní rychlostní rekord drží japonský vlak na magnetickém polštáři Maglev, který dosáhl 581 kilometrů v hodině.
Testy zmodernizovaného TGV se uskuteční od února na nové trase Paříž-Mety, která by se měla otevřít pro veřejnost v červnu. Na této trati bude ovšem superexpres jezdit v běžném provozu maximální rychlostí 320 kilometrů v hodině.
Dvouposchoďový TGV (francouzsky "train a grande vitesse") nové generace bude údajně silnější. Výrobce, společnost Alstom, představí nový vlak v příštích dnech.
O pokoření rekordu se podle představitele Alstomu Philippa Melliera pokusí souprava ve "zkrácené" verzi, tvořená dvěma lokomotivami a dvěma vagony. Mellier popřel spekulace, že by francouzský železniční dopravce SNCF a Alstom chtěli překonat hranici 600 kilometrů v hodině.
Síť kolejí pro TGV dnes měří jen v samé Francii na 1500 kilometrů a denně se po nich dopraví asi 200.000 cestujících. Od zahájení provozu 22. září 1981 už TGV přepravil přes miliardu lidí, druhé má dosáhnout do roku 2010.