130 let
V hotelu (ilustrační foto)

V hotelu (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Jak nenaletět při výběru hotelu? Pozor na hvězdy

Magazín
  •   10:00
Cestování a poznávání nových míst je spjato i s ubytováním. Lidé se velice často rozhodují, kde strávit dovolenou právě na základě toho, co jim hotely nabízejí. Často si pomáhají hvězdičkami, které hotel má. Kritéria v jednotlivých zemích se ale natolik liší, že se na hvězdý leckdy nevyplatí spoléhat.

Ani v současnosti není možné, aby se cestovatelé spolehli na to, že tříhvězdičkový hotel v tuzemsku bude kvalitou odpovídat stejně hodnocenému hotelu ve Švýcarsku. Systém, podle kterého se v jednotlivých státech hvězdy udělují, totiž není jednotný.

Jak je to s hvězdami?

Jedna hvězda obsáhne zpravidla základní vybavení a služby. S přibývajícím počtem se kvalita služeb a servisu zvyšuje. Problém nastává ve chvíli, kdy neexistuje jednotný systém udělovaní hvězd a není tedy univerzálně platný pro všechny státy.

ČTĚTE TAKÉ:

Pokud byste srovnali hotely se stejným počtem hvězd v Česku a například Itálii, pravděpodobně se bude jejich úroveň lišit. "Systém udělování certifikací prostřednictvím hvězdiček je prozatím velice nejednotný. Zatímco třeba ve Švýcarsku je hodnocení prováděno dobrovolnickou organizací, v Belgii vychází hodnocení z rozhodnutí vlády. Na Novém Zélandu si prestižní hotely za certifikaci dokonce platí," potvrdil rozkolísanost posudků Lukáš Przybylski, obchodní ředitel pobytového slevového portálu Slevoteka.cz.

Jednotný systém ale v Česku nefunguje. Zjednodušeně řečeno se jedná o zcela dobrovolnou klasifikaci, která podobným způsobem funguje i v jiných evropských státech. V roce 2007 založily hotelové asociace z Rakouska, České republiky, Německa, Maďarska, Nizozemí, Švédska a Švýcarska takzvané Hotelstars Union. Jedná se o společenství, které si klade za cíl ucelit klasifikaci hotelových služeb pomocí jednotné metodiky.

PSALI JSME:

V současné době má instituce 15 členů, mezi něž nově patří například pobaltské země, Malta, Dánsko nebo Řecko. "Společná hotelová klasifikace Hotelstars má na 270 hodnoticích kritérií. Velký důraz je kladen na řízení kvality, wellness a spánkový komfort. Dalším hodnoceným kritériem je mimo jiné například komfort virtuálních hotelových služeb, tedy služeb poskytovaných prostřednictvím internetových stránek," objasňuje Klára Hájková z Asociace hotelů a restaurací.

O kriteriích rozhoduje vláda

V některých evropských zemích je systém hodnocení hotelů prostřednictvím hvězdiček naopak stanoven vládou. Existují zákony, které kritéria pro hodnocení hotelů pevně definují. Ve Španělsku je například systém hvězd regulován Vládním orgánem cestovního ruchu, jehož zástupci poté hodnocení předávají Federální turistické kanceláři, která zveřejňuje výsledky.

V Nizozemí pak funguje od roku 2004 systém zákonné klasifikace hotelů na základě pěti kategorií. Hotely označené například 1 hvězdou patří mezi zcela základní. Musí být vybaveny postelí, stolem s židlemi, umyvadlem, oknem a topením a ze služeb mají povinnost poskytovat snídaně. Pro každých deset pokojů musí být zřízena koupelna.

Autor: ape